Kas Lääne-Euroopas mäletatakse ja mõistetakse seda vabadusetahet, mis kaks kümnendit tagasi valdas kogu Ida-Euroopat?
Soomlased teavad seda mõistagi pisut paremini kui kasvõi rootslased. Ma usun, et Kataloonias mõistetakse seda nüüd paremini, ja Euroopas on ju mitu sellist piirkonda, kus oma kultuur on alla surutud. Eks see sõltub ka iga inimese oma taustast. Sellest, kas inimene on üldse kunagi huvi tundnud, mis teistel maadel toimub.
Teatrilaval pole Edgar Parts kirjamees, vaid ühe teise kunstiala propagandameister
Sofi Oksaneni värskeim teos «Kui tuvid kadusid» jõuab 2013. aasta 27. novembril näidendina Kansallisteatteri suurele lavale.
«Romaani teemaks on sõna ja sõna võime muuta propagandavõtetega meie arusaamist maailmast. Sõna pole siiski ainus propaganda tööriist. Teater annab võimaluse käsitleda ka neid propaganda valdkondi, kus pole sõnu,» rääkis Sofi Oksanen.
Romaanis saab Edgar Parts ülesandeks kirjutada raamat. Näidendis on ta ühe teise kunstiala meister.
Lavale jõuab nii natside kui sovettide punane. Soomlased tunnevad praegust Tallinna. Kansallisteatteris näidatakse neile tuttavaid kohti ühes okupantide sümboolika ja propagandaga. Visuaalse poole loob teatrikunstnik Karmo Mende, kes töötas 1993–2000 Eesti Televisioonis kunstniku ja peakunstnikuna ning on seejärel tegutsenud Soome väiksemate linnade teatrites. «Kui tuvid kadusid» on esimene kord, kui Karmo Mende loomingut saab näha Kansallisteatteris – Soome tähtsaimal laval, nagu ta ise ütleb.
Helilooja Maija Kaunismaa ütles, et siiani on ta viisistanud teatrilavastustele peaasjalikult laule. Seekordses lavastuses ei esitata ühtegi laulu, vaid kogu muusika on üksnes instrumentaalne.
Lavastaja Raila Leppäkoski on mitmekülgse teatrikogemusega. 1989–2002 oli ta teatrikõrgkooli professor. Ühena peamistest teose «Kui tuvid kadusid» teemadest, mis võiks romaani lavatõlgenduses inimesi kõnetada, nimetas ta usaldust. Ka praegusel kriisiajal kõneldakse palju usaldusest nii institutsioonide vastu kui ka inimeste vahel. «Kui tuvid kadusid» kirjeldab olukorda, kus inimesed ei saa usaldada isegi oma kõige lähedasemaid pereliikmeid, võimust rääkimata.
Üks Helsingi teatri lavastuse seltskonda ühendav lüli on Jyväskylä, 132 000 elanikuga Kesk-Soome maakonnakeskus. Oksanen, Leppäkoski ja Kaunismaa on seal sündinud ja koolis käinud. Eestlane Karmo Mende on kujundanud Jyväskylä linnateatri lavastusi.