Kolmapäeval tutvustati ametlikult Eesti uue riigikaitse arengukava eelnõud, mis määratleb riigikaitselised võimed ja tegevused järgmiseks 10 aastaks. Uus arengukava lähtub tänapäeva reaalsusest ja ei tugine enam neli aastat tagasi tehtud ülipositiivsetel majanduskasvu prognoosidel. Möödunud nelja aasta jooksul on majanduskasvu tempo alanemise tõttu „kadunud“ üks kolmandik rahast, millel tollane kava tugines.
Seetõttu peaks olema iseenesest mõistetav, et riigikaitse arengu eest vastutavad ametiisikud teevad ettepanekuid, kuidas vähendada ambitsioonitaset samavõrra. Ükski tõeliselt vastutustundlik juht, olgu ta minister või kindral, ei saa palka selle eest, et vaadata eemale ebameeldivatest tõsiasjadest. Riigikaitsestruktuuride üheks põhiülesandeks ongi erakordselt keerulisteks situatsioonideks valmistumine ja raskete valikute seast parima variandi leidmine. Keegi pole väitnud, et raskeid otsuseid ei tule teha ka rahuajal.
Arengukava on positiivselt mõjutanud uus põhimõte, mida on võimalik kokku võtta ühe lausega: kaitsevägi tuleb mehitada ja varustada täies mahus, et tagada riigi julgeolek igapäevaselt. Tavakodanik küsib ilmselt, kas tegemist pole iseenesest mõistetava loosungiga. Vastus on, et kahjuks mitte. Alles mõned aastad tagasi andsid kaitseväes tooni üksikud ohvitserid, kes erinevatel ametikohtadel teenides sageli kavandasid kaitseväe arendamist mastaapides, millel oli vaid juhuslik kokkupuude Eesti inimressursi ja rahaliste võimalustega.
Uus arengukava keskendub küll sõjalisele riigikaitsele, kuid puudutab ka teisi ministeeriume ja ametkondi, kes peavad toimima kriisi ja sõjaajal. 2010. aastal jõustunud riigikaitse strateegia kohaselt juhitakse hädaolukordade lahendamist sõjaajal samade asutuste ja organisatsioonide poolt, kelle pädevuses see on rahuajal. Ministeeriumide põhimäärused ei erista ega pole kunagi eristanud rahuaega sõjaajast. Konkreetsele ministeeriumile püstitatud ülesanded kuuluvad täitmisele sõltumata sellest, kas on rahuaeg või sõjaaeg.