Kaitseväe uue arengukava kommenteerimisel on ilmselt mõistlik alustada üldise tausta lühikesest avamisest. Seni on meedias kõlama jäänud kammertoon, mille kohaselt arengukava kärbib kaitsevõimet. Selline arusaam pole lõpuni korrektne. Kärbitakse arenguplaane, mitte hetkel eksisteerivat kaitsevõimet.
Kaitsevõime kasvab endiselt, aga varasema plaaniga võrreldes veidi teises tempos. Kasutades olukorra selgitamiseks kujundlikku näidet: oletagem, et kinnisvarafirma on koostanud tegevuskava, mille kohaselt järgmise kümne aasta jooksul võetakse tööle hulk uusi inimesi ja kasvatatakse firma käivet, ütleme, 60 protsendi võrra. Vahepeal asjaolud muutuvad. Olemasolevaid inimesi lahti ei vallandata, kuid uusi inimesi palgatakse algsega võrreldes mõnevõrra vähem. Firma käive plaani koostamise hetkega võrreldes ei vähene, vaid kasvab mõnevõrra vähem – kümne aasta lõikes näiteks 60 protsendi asemel 40 protsenti. Firma kasvab ja laieneb endiselt, lihtsalt veidi aeglasemas tempos.
Sisulisemalt – kindlasti on tervitatav kaitseväe juhtimisstruktuuri optimeerimine ja staapide arvu vähendamine. Eesti kaitseväe senine juhtimisstruktuur järgib meist kordades suuremate riikide eeskuju, meie oludes ei jätku esiteks kõikide erinevate staapide mehitamiseks piisavalt kvalifitseeritud inimesi ning teiseks on senine juhtimisstruktuur väikeriigi olusid arvestades liialt keerukas, mitmetasandiline ja kohmakas.
Teatavaid küsitavusi tekitab seejuures maakaitse planeerimise ning kaitseringkondade funktsioonide üleandmine Kaitseliidule. Praegu teenib Kaitseliidus pea minimaalne arv kaadrikaitseväelasi, elukutselisi ohvitsere ja allohvitsere. Kaitseliitu kuulub ca 13 000 (jättes kõrvale eriorganisatsioonide koosseisu), täisajaga elukutselisi kaitseväelasi töötab organisatsioonis ca 200-300. Need inimesed tegelevad igapäevase administreerimisega, sõjalise väljaõppe ja planeerimisega. Et Kaitseliit suudaks edukalt täita uusi ülesandeid lisaks praegustele, vajab organisatsioon märkimisväärselt elukutselist lisapersonali.