Valitsus püüab töövõimetuspensionide pealt kokku hoida
Ent tagasi nööbi külge pintsaku õmblemise kujundi juurde. Torkab silma, et sotsiaalminister ja talle alluvad ametnikud üritavad kõigest väest jätta avalikkusele muljet, et töötukassa on mitte üksnes ainuõige, vaid ka ainuvõimalik institutsioon uue kindlustuse korraldamiseks ja haldamiseks. Ainsa vähegi sisulise põhjendusena märgitakse, et töötukassa osutab aktiivseid tööturumeetmeid töötutele ja tööotsijatele. Samas puuetega inimeste rehabilitatsiooniga tegeleb riigi sotsiaalkindlustusamet.
Väited, et tegemist on põhjendamtu dubleerimisega, ei kõla pehmelt öeldes eriti veenvana. Nagu jutud sellestki, et haiguse korral on inimene sisuliselt töötu ja seega peaks töötukassa hakkama maksma ka ajutise töövõimetuse hüvitisi (mis annaks haigekassale aastas «kokkuhoidu» 50-100 miljonit eurot).
Sedavõrd «tõsised» argumendid viitavad pigem soovile vähendada riigieelarve rahalisi kohustusi, eelkõige töövõimetuspensionide maksmisel. Seda ajal, mil madalat maksukoormust jutlustav valitsus on rahva tervise ja töövõime taastamiseks eraldanud häbiväärselt vähe raha.
Ka ministeerium tunnistab rehabilitatsiooniteenuste kehva seisu
Näiteks tänavu on haigekassa eelarves taastusraviks alla 10 mln euro. Mullu nähti puuetega inimeste meditsiiniliseks rehabilitatsiooniks riigieelarvest ette napilt 5,5 mln eurot, millest 2,75 mln kulus lastele (kuni 18-aastased) ja 2,7 mln täiskasvanutele (sh eakad). Juba mainitud taustapaberis tunnistab sotsiaalministeerium, et rehabilitatsiooniteenuse tulemuslikkus on väga madal.
Kõik see sunnibki küsima, kas Hollandi edulugude jutustamise varjus ei taheta hoopis nö mehele panna töötuskindlustuse reserve, mis lähenevad poolele miljardile, kuid olid kogutud hoopis teiseks otstarbeks. Aga mis saab pärast seda, kui need reservid otsas on?
Selline töövõimetuskindlustus oleks kõike muud kui fair play. Ja kiirustades ettevalmistatud toores seaduseelnõu õõnestaks veelgi riigi usaldusväärsust inimeste silmis.
Tänane Postimees kirjeldas Hollandi julget mudelit haigushüvitiste probleemi lahendamisel – riiklikest hüvitistest loobumist ning tõbiste osaliselt tööle panemist. Palusime ekspertidel analüüsida, kas sarnane mudel võiks toimida ka Eestis.