Justiitsminister Kristen Michal teatas eile tagasiastumisest. Vahepeal on selgunud ka tõenäolise uue justiitsministri nimi – see on Hanno Pevkur. Mida te Michali eilsest tagasiastumisest arvate?
Kumb minister on võimul, selles suhtes ei taha ma midagi kommenteerida, aga laiemas pildis pean häirivaks olukorda, kus õiguskaitseorganid omavad, sõltumata sellest, mis oli avalikustamise eesmärk, faktiliselt võimet kõrvaldada rahva mandaadi saanud poliitikuid ja ministreid.
Praegu nemad ju ei kõrvaldanud, alguse said asjad teatud tehingutest ja Silver Meikari paljastustest-arvamustest.
Meikar võib väita mida tahab, tema ülesastumiste ajal midagi ei juhtunud, olukorra lõi kas tahtmatult või tahtlikult, ma ei tea, ikkagi prokuratuur. Minu arvates oli täiesti lubatamatu kriminaalmenetluse lõpetamise määruse avalikustamine. Selle määrusega nad ise tuvastasid, et puuduvad tõendid, seega inimene ei ole õigusriigi arusaamade kohaselt süüdi s.o. väidetavat sündmust pole toimunud.
Avalikustades valikulisi tunnistajate ütlusi ja tõendeid piisavat infot mitteomava avalikkuse ees, pidi avaldaja möönma avalikku süüdimõistmist. Ma ei ole kuskil maailmas näinud, et selliseid asju tehakse. Avalikkus loeb ju välja selle, mis on prokuratuur valikuliselt määrusesse pannud. Avalikkusel ei ole käes kogu kriminaalasja materjali ja ta pole ka pädev süüd tuvastama. Süü tuvastab lõppkokkuvõttes kohus menetlusreegleid järgides ja mõlemat poolt ära kuulates.
See päädiski paratamatu avaliku süüdimõistmisega, samuti poliitiku mõjutamisega. Siin esineb tunduvalt sügavam probleem – selles, et poliitik peaks olema sõltumatu. Aga juhul, kui ta teab, et õiguskaitseorganid saavad teda mõjutada avaliku süüdimõistmise kaudu, siis ta seda ei ole, mis suretab juba eos igasugused demokratiseerivad reformikavad.