Tänapäeva põhilisi konflikte vaadeldes näeme, et seal, kus valitseb julgeoleku defitsiit, rikutakse massiliselt ka inimõigusi: Süüria, Liibüa, Sudaan, Iraak, Afganistan. Valitsused, kelle vastu tekkis vastupanu, näiteks araabia kevad, rikkusid ka inimõigusi. Kas inimõiguste rikkumine nendes riikides oli üks põhjus, miks araabia kevad alguse sai? Ilmselt küll. Kuid seni ei ole vastust küsimusele, kas inimõigusi rikuti autoritaarsete valitsuste poolt rohkem kui neid rikutakse praegu? Samuti võib küsida, kas inimõigused on praegu, julgeolekuvaakumi tingimustes, paremini tagatud, kui need olid autoritaarse võimu ajal? Ning kas need valitsused, mis araabia kevade tulemusena võimule tulevad, tingimata austavad inimõigusi? Vastust me sellele ei tea, kuid teame, et olukorras, kus valitsus ei suuda tagada riigi ja üksikisiku julgeolekut, ei suuda ta ka kaitsta inimõigusi, isegi kui ta seda soovib.
Rahvusvahelises poliitikas ja õiguses on kasvava tähelepanuga küsimus, kuivõrd ja millistel juhtudel on õigustatud rahvusvahelise kogukonna reaktsioon riikidesiseselt toimuvatele massikuritegudele ja ränkadele inimõiguste rikkumistele. 2005. aastal kehtestas ÜRO peaassamblee nn kohustus kaitsta-põhimõtte, millega riigid võtsid endale kohustuse kaitsta elanikkonda genotsiidi, etnilise puhastuse, inimsusvastaste kuritegude ja sõjakuritegude eest. Juhul aga kui riik ei suuda või ei soovi seda kohustust täita, on ülejäänud maailm kohustatud sellele reageerima, sealhulgas väga erandlikel juhtudel isegi sõjajõudu kasutades.
Märgiline oli NATO egiidi all tegutsenud rahvusvahelise koalitsiooni vahelesegamine möödunud aastal Liibüas toimunusse, sest esimest korda andis operatsiooni aluseks olnud ÜRO Julgeolekunõukogu resolutsioon volituse otseselt sõjaliseks sekkumiseks, lähtudes vajadusest kaitsta kohapealset elanikkonda. «Kohustus kaitsta» puhul on aga tegu vastuolulise kontseptsiooniga, sest sugugi mitte kõik riigid ei ole veel valmis loobuma ÜRO põhikirjas sätestatud riikide siseasjadesse mittesekkumise põhimõttest. Samuti sõltub selle praktikas rakendamine rahvusvahelisest poliitilisest olukorrast ja võtmetähtsusega riikide huvidest. Heaks näiteks on siinkohal juba pea kaks aastat Süürias toimunud verevalamine, millele reageerimise osas ei ole rahvusvaheline kogukond suutnud üksmeelele jõuda.