Niisiis, demokraatia toimib, kui rahvas kujundab võimu ja selle teostamist kogu ühiskonna huvides ja ei toimi, kui võimu juures olijatel on õnnestunud muuta näiteks valimised pelgaks võimu juurde saamise ja seal püsimise instrumendiks.
Jääb üle küsida, kas EVs demokraatia toimib ja vastus on – ei, ei toimi. Sellele viitab kaks käibele läinud väljendit – «vaikiv ajastu» ja «kurt ajastu». Esimene käib EV kohta pärast 1934. aastat ja teine EV kohta pärast 2007. aastat. «Vaikiv ajastu» tähendab, et sellel, kes üritab ennast teostada, ei lasta seda teha – kõneleja on sunnitud vaikima. «Kurt ajastu» tähendab, et kui proovitakse ennast teostada, siis ei saa seda teha – vaikija sunnitakse kõnelema. Esimesel juhul vaikitakse maha kõneleja olemasolu ehk rahvast ei kaasata ühiskonna juhtimisse. Teisel juhul vaikitakse kõneleja poolt tõstatud raskuste olemasolust ehk rahvaga ei arvestata. Esimesel juhul ei huvita võimu rahvas kui otsuste tegija, teisel rahva otsused. Kõneleja ehk rahva olemasolu mahavaikimine viib rääkimiseni ehk nõudeni lubada rahval kõigis ühiskonna asjus oma arvamust avaldada. Rääkimise ehk rahva eluraskuste mahategemine toob kaasa vaikimise ehk tagasilükkamatu ettepaneku lasta rahval ennast ühiskondlikult teostada. Esimesel juhul rahvas kannatab vaikides, teisel hakkab rahvas tegutsema. Et teises EVs, mis nägi ilmavalgust aastal 1991, sai rahvas loa vabalt oma arvamust avaldada – rahvas räägib, mitte ei vaiki -, kaasnes sellega illusioon nagu see tähendakski demokraatiat. Ja nagu demokraatia toimikski: rahvas ju valib oma esindajaid ühiskonda juhtima, st rahval on võimalik ennast väljendada. Kuid nagu ülal osutatud, rahva kaasamine ei tähenda rahvaga arvestamist ega hoopiski mitte rahva osalemist ühiskonna juhtimises. Kui aga rahvas ei osale ühiskonna juhtimises, ei saa ta ka olla kaasatud. Tema tegelik tahe jääb väljendamata ehk on väljendatud puhtformaalselt – valimistest on saanud valitute valimise instrument. Ja ükski viide sellele, et valimised ei ole külmutatud ja senised institutsioonid pole lakanud toimimast, ei tee olematuks tõsiasja, et demokraatiat tegelikult ei ole. 2007. aastal said seda oma nahal tunda eesti-venelased, mis aga eesti-eestlasi eriti ei häirinud, sest inimeste võimust eemalhoidmine ei puudutanud meid, vaid neid. Nüüd on eesti-eestlased siis ise hädas, sest demokraatia eiramine end demokraatia vormi rüütanud oligarhilise ühiskonnakorralduse, aga milles muus siis EVs kehtestatud majanduspoliitika tegelik tähendus seisneb, kaitsmiseks on lõpuks ka nendeni jõudnud.