Selle ilmekaim näide on erakonna rahastamisreeglistiku muutmine. 21 juriidilist ja füüsilist isikut võisid küll põhiseaduskomisjonile esitada 16 lehekülge ettepanekuid, kuid pärast põhjalikku arutelu jõudsid erakonnad ühisele seisukohale, et suurtest muudatustest on oluline vaid lubada firmadel taas ametlikult parteisid rahastada.
Tasub meenutada, et just juriidiliste isikute annetuste keelamisega põhjendati omal ajal riigi otsetoetuste olulist suurendamist erakondadele. Nüüd tahetakse annetused taas lubada, riigikassa toetuse vähendamist eelarvearutelul ei toetatud. Peaminister Ansip ütles kuus kuud tagasi, et tuleb seadustada tegelik olukord, ning paistab, et Rait Maruste juhitav komisjon lõi kulpi. Pealegi ütles Maruste hiljuti ERRi raadiouudistele, et rahvas on ise sellist parteimaastikku tahtnud ja midagi muuta pole vaja. See ongi esindus- ja arutleva demokraatia konflikt. «Meie teame lahendusi» versus «Leiame koos lahendused». JOKK versus protsess, mis mitte ainult ei ole juriidiliselt korrektne, vaid ongi korrektne. Näiline kaasamine versus osalemisvõimalus.
Harta protsess ei tegele ega lahenda rahastamis- ega valetamisskandaali, vaid pakub teed elujõulisema arutleva demokraatia poole. Küsimus ei ole kas, vaid millal ja kuidas innovatsioon stagnatsiooni asendab. Praegu on võimalus rahumeelseks muutuseks, kokkuleppeks ja kohanemiseks. See, et kivistunud veendumustega parteiliidrid seda mõista ei suuda, võib saada ohuks Eesti tulevikule.