Esimese eestlasena konkursi võitnud Marge Monko saab auhinnaks 7000 eurot, näituse nii Viini moodsa kunsti muuseumis MUMOK kui ka Eestis. Näitus MUMOKis avatakse 25. oktoobril 2013 ja seda saab vaadata 2014. aasta veebruarini.
Eestist on varem konkursi finaali jõudnud Hannes Seeberg 2007. aastal. Konkursile esitasid sel aastal 23 riigi kunstnikud 931 võistlustööd.
Monko konkursile viidud teosed – fotoseeria Kreenholmi manufaktuurist Narvas ja sellest inspireeritud videod – valmisid viimase kolme aasta jooksul ning komplekti läbivad teemad on majanduses ja tööjõupoliitikas toimunud muutused.
Osales ligi tuhat kunstnikku. Kas teil oli õrngi lootus võita?
Konkurss oli tõesti suur. Ka ülejäänud neli, kes finaali jõudsid – kunstnikepaar Anca Fenera & Arnold Estefan, Olga Jitlina, Miks Mitrevic ja Katarina Zdjelar –, on ülimalt tugevad kunstnikud, nii et ma ei osanud tõesti loota, et selle preemia saan.
Teie võidutöödel kujutatu on troostitu, kuigi olete tabanud ka ilu ja kasutanud huumorit. Kumab teatavat sotsrealismi. Samas on need lihtsad, ehkki kõnekad võtted. Kas sellist tüüpi dokumentalistika on Euroopa fotos praegu kõva sõna või te pigem eristusite sellega?
Tegelikult tegi žürii valiku ikkagi kogu portfoolio järgi. Need fotod, mida mainite, on tehtud peamiselt 2009. aastal Kreenholmi manufaktuuri territooriumil, vahetult pärast seda, kui tekstiilivabrik oli ära kolinud ja sellega seoses koondanud ligi 1200 töölist, kellest enamik olid keskealised naised. Avanev pilt oli üsna masendav. Nii palju kui inimestega rääkisin, olid kõik traumeeritud, sest Narvas on palju perekondi, kelle identiteet oli aastakümneid seotud Kreenholmi tehasega.