Samal ajal muutus Euroopas konservatiivne ja natsionalistlik protestikoor Türgi võimaliku ühinemise vastu Euroopa Liiduga aina häälekamaks, eriti Saksamaal ja Prantsusmaal. Sellesse debatti tõmmati mindki ning ma hakkasin endalt (ja ka teistelt) aina sagedamini küsima, mida Euroopa õigupoolest tegelikult tähendab.
Kui see, mis Euroopa piire määratleb, on religioon, siis on Euroopa kristlik tsivilisatsioon, leidsin ma. Aga mis on sel juhul Türgi, mille elanikest 99 protsenti on muslimid? See võib olla geograafiliselt küll Euroopa riik, aga Euroopa Liidus tal kohta ei ole.
Aga kas eurooplased ise peaksid olema rahul oma maailmajao nii kitsa tõlgendusega? Lõppeks ei ole mitte kristlus see, mis on muutnud Euroopa eeskujuks inimestele, kes elavad mujal kui läänes. Pigem on Euroopa kogum ühiskondlikke ja majanduslikke muutusi ning ideid – nii neid, mis on seisnud muutuste taga, kui neid, mida muutused on aidanud genereerida. Too tabamatu vägi, mis on taganud Euroopale paari viimase sajandi jooksul nii võimsa magneti staatuse kogu maailma jaoks, on väga lihtsustatult öeldes modernsus.
Usaldusväärsed ajalooraamatud kinnitavad meile, et modernsus on sündinud sellistest olemuslikult euroopalikest nähtustest nagu renessanss, valgustus, Prantsuse revolutsioon ja tööstusrevolutsioon. Ja on oluline, et kõigi nende paradigmaatiliste üleminekute taga ei seisnud mitte religioossed, vaid ilmalikud jõud.
Veel mõne aasta eest tavatsesin öelda, kui Euroopa Liit ühe või teise nurga alt jutuks tuli, et Türgi peaks ühinema ELiga tingimusel, et ta peab au sees vabaduse, võrdsuse ja vendluse põhimõtteid. «Aga kas Türgi austab neid?» küsisid inimesed minu käest, vahel ka õigustatult. Ning debatt läks edasi. Praegu neile päevile tagasi vaadates tunnen tahes-tahtmata nostalgiat selle pärast, kui kirglikult me arutlesime nii Türgis kui ka Euroopas väärtuste üle, mille eest Euroopa peaks seisma ja mida ta peaks väljendama.