Kuid see majandusnõrkus tundub olevat pigem struktuurne ja euroala majanduskasv võib jääda alla endise trendi veel tunduvalt pikemaks ajaks. Seda kõrge võlataseme ja majanduspoliitika tõttu, mis ei suuda tekitada kasvu seal, kus seda tarvis oleks, ja muudab väga raskeks euroala nõrkade majanduste pinnal hoidmise, aga ka pikaajaliste struktuursete kohandumisprotsesside tõttu. Asja teeb hullemaks, eriti Saksamaal, kiirelt vananev rahvastik.
Probleemid võlakirjaturgudel jätkuvad, kuni investorid tunnevad, et reaalsete lahendustega ei tegeleta. Endiselt on üheks takistuseks pankade ja riigivõlakirjade probleemide omavaheline tugev sõltuvus, kuigi seda on püütud hakata ESMi kaudu vähendama. Riigi rahandus, pangandus ning majandus on üksteist mõjutavad ja võimendavad lülid. Kui ühes neist õnnestuks asjad paremuse poole keerata, mõjuks see ka ülejäänutele hästi. Praegu üritatakse süsteemi turgutada riigivõlakirjade otsast, surudes nende intresse madalamaks.
See mõjutab otseselt ka kõige tavalisemat tarbijat intressimäärade kaudu. Kui riigivõlakirjade intressid on kõrgemad, tuleb ka majapidamistel ja ettevõtetel maksta suuremat intressi. Ja intressid on kõrgemad just neis riikides, kus majandus on kõige hullemas olukorras ning vajadus madalate intresside järele on kõige suurem. Siinkohal võiks ka Eesti tarbija meelde tuletada, miks meil intressid ikkagi nii madalad on.
Kriis on sundinud riike kohandumisprotsessidesse. Asjad liiguvad õiges suunas, kuid kas ka piisava kiirusega? Küsimus pole ainult selles, kas majanduslangust tuleb taluda veel üks või kaks või kümme aastat, vaid ka selles, millal lõpeb kannatus ühes või teises servas olevatel tavalistel ELi kodanikel, kes äkitselt enam Euroopa ühtsust ja solidaarsust rinnus tukslemas ei tunne.