See pole ainus põhiseaduse nurgakivi, mis ei tööta. Hiljutised sündmused kinnitavad, et prokuratuur peab olema poliitiliselt sõltumatu ning leidma asukoha kohtuvõimu peatükis. Praegu justiitsministeeriumi haldusalas asuv prokuratuur on tõestanud seda puudujääki kahel korral: minister Villu Reiljani ning praeguse justiitsministri Kristen Michali puhul.
Mis puutub erakondade rahastamisse, siis siin ei pääse kardinaalsete lahendusteta. Lõpetame ükskord ometi endale puru silma ajamise ja tunnistame, et poliitikas pole annetusi ega kingitusi. On vaid ost ja müük.
Et vältida mõjuvõimuga kauplemist, tuleb lõpetada igasugused nn annetused. Kõiki erakondi, kellel on seadusest tulenev arv liikmeid, tuleb rahastada võrdsetel alustel riigieelarvest ja liikmemaksudest. Sõltumata, kas ollakse parlamendipartei või mitte. Nii lihtne see ongi. Kahjuks pole ükski riigikogus esindatud erakond sellega nõus ning vastav eelnõu ei sünni praeguse valimissüsteemi säilides.
Riigipea valimise kord sätestati selliselt, et Arnold Rüütel presidenditoolile ei pääseks. Võib-olla tol mälestusväärsel 1992. aastal pidigi nii talitama, sest viimasel ülemnõukogu presiidiumi esimehel oli hoolimata tõelisest eesti mehemeelest nõrk inimeste äratundmise oskus.
Kas aga tollase hetkeseisu pärast peab eesti rahvalt igaveseks võtma võimaluse valida ise ja otse riigipead? Minu meelest pandi puusse valitavate ametikohtadega üldse ning see on üks riigikorralduse nõrgemaid külgi, mis tuleks uue põhiseadusega kõrvaldada.
Kui president võib olla valitud vaid kaheks ametiajaks, siis miks mitte kehtestada sama kord nii riigikogu kui ka linna- ja vallavolikogu liikmetele? Et rahvaesindajatel kaoks isu kindlustada endale eluaegne koht rahva elujärje «parandamisel», kus neil ettekujutus tegelikust olukorrast iga aastaga paratamatult ähmastub.