Meelis Atonen.

FOTO: Mihkel Maripuu

Kui tahta otselende Tallinnast, siis lahendus pole mitte poputada Estonian Airi, vaid see, kui valida riigihankega parim pakkuja, kirjutab endine majandusminister Meelis Atonen Postimehe arvamusportaalis. Ta märgib ka, et annaks siiski Estonian Airile võimaluse oma uut strateegiat katsetada.

Estonian Airi nüüdne raske seis on põhjustatud nn maailmavallutamise plaanidest, mida kui muuseas plaaniti kasumlikult teha. Paraku on Eesti just nii suur või väike, kui ta on. Eeldus, et me suudaksime riigi väiksuse ning selle elanike elatustaseme põhjal kõikjale või väga paljudesse sihtpunktidesse kasumlikult otse lennata, osutus valeks.

Tero Taskila tuli just seda visiooni edendama ning loodetavasti on nüüd kõigile asjad selgemaks saanud. Ma ei julgeks seda kuidagi Taskila plaaniks pidada, minu meelest oli see riiklik tellimus, mida tema pidas reaalseks ellu viia.

Igaks juhuks rõhutan: ka mina tahaks mugavalt Tallinnast otse suurtesse, aga ka väiksematesse keskustesse lennata, aga see ei ole realistlik, õigemini ei ole ma sarnaselt paljude teiste klientidega nõus otselennu eest liiga palju maksma ning kindlasti ei pea minu mugavust kinni maksma kõik maksumaksjad, kellest suur osa ei lenda üldse lennukiga.

Uus, pisut tagasihoidlikum plaan tundub mulle realistlikum. Ma annaks veel korra Estonian Airile võimaluse, kui see vajab ikka mõistlikku panust maksumaksja poolt. Estonian Air on ju, küll aastaid tagasi, olnud ka kasumlik ning õigete otsuste korral võiks see ka hetkel võimalik olla.

Regionaalpoliitikat ei saa ajada üks ettevõte, selline ühe ettevõtte kaudu läbi toetamine on kindlasti ka keelatud riigiabi.

Kui me peame mingeid liine eluliselt oluliseks või näiteks turismimajanduse seisukohalt oluliseks (ma ise sellist vajadust hetkel küll ei tunneta, sest läbi vahemaandumiste saan kõikjal suhteliselt mugavalt ning mõistliku hinnaga ära käidud), siis tuleb riigiabi jagada läbi riigihanke, valides sobivaim ehk soodsaim teenuse osutaja, nii nagu me teeme regionaalsete lendudega.