Paraku pole seadusandja senini pidanud vajalikuks küsida Eesti Ajalehtede Liidu arvamust selles küsimuses, ent nõustun Inimõiguste Instituudi esimehe Mart Nuti analüüsiga, et kavandatav muudatus võib ebaproportsionaalselt riivata teist põhiseaduslikku väärtust, sõnavabadust.
Selge on see, et sõnavabadusega ei saa kaitsta äärmuslikke avaldusi, mis näiteks kutsuvad üles mingi ühiskonna osa tasalülitamisele või hävitamisele. Samas jätab kavandatav seadusemuudatus kohtutele suure tõlgendusvabaduse ning vähendab võimalike süüdistuste puhul tõendamiskoormat (vaenu õhutamist kui toimunud fakti on lihtsam väita).
Ka kohtunikud on inimesed
Mäletan hästi, kuidas nn allikakaitseseaduse eelnõu puhul justiitsministeerium küsis retooriliselt, kas seadusmuudatuste oponendid ei usalda kohtuid ja kohtunikke ning kas kaheldakse, et nad suudavad langetada adekvaatse ja õiglase otsuse. Järelikult pole vaja neile kõike ette kirjutada.
Arusaadav, et seaduste lõplik rakendamine toimub ka kontinentaalses õigussüsteemis kohtupraktika teel, ent kontinentaalsele õigussüsteemile omaselt peaks seadused olema võimalikult selged, üldsusele üheselt arusaadavad. Süükoosseisu sõnastus peaks olema võimalikult selge.
Võttes vastu seaduseid, mis jätavad suure tõlgendamisruumi, jätame liialt palju ruumi subjektiivsuseks. Isegi siis, kui kõik osapooled on heatahtlikult meelestatud, jääb seega liialt palju ruumi juhuslikkusele ning tulemuseks võib olla õiguslik praak, mis viib tahes-tahtmata mõtted ühe Suurbritannia jaoks sobimatu Eesti vahistamismääruse juurde.
Muidugi, siin võib olla probleemiks see, et erinevate õigussüsteemide ühildamiseks on vaja lihtsalt korralikku adapterit. Näiteks Ameerika Ühendriikides on teistsugused seinakontaktid ja ka teistsugune pinge. Siseriiklikult võiks meie õigussüsteem aga ilma adapteriteta hakkama saada, kuna see tooks kõigile tühjast tööd juurde. Või oleks õigusruumist kujundlikult kõneldes tulemuseks Mägra maja, kus pole üldsegi kindel, kes seal lõpuks elama hakkab.