Kuid Ristikivi ei paku kannatustele ja kannatlikkusele õnneliku lõpu näol lunastust. Ühtedele kaotustele järgnevad teised, võidud on ajutised, hetkeline viigiseis. Loeme ta luulet: «Lõpmatu meri. Siin on saar, / alati kaotanu võidukaar. // Tiivad saarte vahele sild, / iga täht on päikesekild. // Kildudest kokku mosaiik, / kuigi su võit on ainult viik.» Kaotamised, lahkumised, võõraks ja ilmajäämised, katkestused on püsiseisund. Programmiline – sest siit alates saame rääkida juba puhtalt Ristikivist kui kirjanikust-eksistentsialistist – on selles mõttes «Kõik mis kunagi oli» (1946). Seda üle lugedes taban ma – nagu kirjutab ka romaani järelsõnas Toomas Liiv –, et juba õhus oleva Eesti kaotuse (mida 1939. aasta suvelõõsas veel ei aimata, aga jutustaja juba teab, see on tema mälestuses) kõrval on inimelu sünnihetkesse vajutatud surm kui kaotus (praost Tammiku surm sügisele vastu mineval suveõhtul) ja kõik kaotatud ajad ja lood, mille tõelisus ilmneb vaid mälestusena.
Aga mis siis jääb, on ju põhjust küsida, lugedes Ristikivi inimsaatusi ja mõeldes ehk seejuures talle endalegi, aja- ja elupagulasele? Sest küsida võib ikka, nagu kirjutab ta «Kõik, mis kusagil oli» viimasel leheküljel, kinnitades samas lehekülg eespool, et «selleks ajaks, kui tuleb vastus, oleme küsimusest kaugele mööda jõudnud».
Jäävad ilmutuslikud hetked, mida Ristikivi suure sõnameistrina vahendab meile lausa aforistlikus tiheduses ja sakraalses lihtsuses. Loeme Ingeborg Malmi suvemälestust: «Aga ometi, kui ta elas selles suves, see tundus olevat üksainus kergelt voogav rõõm, nagu aeglaselt voolav jõgi, mille siledal pinnal midagi pole näha, mis aga siiski pidevalt kannab sind edasi.» Või kirikuõpetaja Tammiku surmaõhtust: «Samal õhtul… See õhtu tõmbub kokku väga ahtakeseks – kitsas valendav rada, üle tee jooksev siil ja tuules sabisevad puulehed, see on kõik, mis jääb.»