Seda pole, arvestades Afganistani kaitseväe suurust – 350 000 võitlejat – just palju, kuid ka major Aija ei usu, et siserünnakute ohtu saaks ära hoida vaid müüride ja väravatega: «Kui on erimeelsused, siis tuleb need läbi rääkida.»
Nii antakse missioonile suundujatele ka ülevaade kohalikust kultuurist, näiteks sellest, et afgaani jaoks on solvav, kui päritakse tema naise järele või tullakse saabastega tuppa. Ning kultuuriõpetust saavad ka afgaanid. «Me seletame neile, et kui koalitsioonisõdur küsib sinu naise kohta, siis ei taha ta sind solvata, tal on lihtsalt puudulik väljaõpe,» toob Katz näite.
Kultuurikonflikt ei piirdu muidugi ainult naiste ja saabastega. Läänemaailmast oluliselt erineva Afganistani ühiskonna mõistmise nimel töötab rahvusvaheliste julgeolekujõudude juures kultuurinõunikuna afgaani päritolu, praegu USAs elav Qamar-uddin Jabarkheil.
«Kõige levinum väärarusaam on see, et puštunid on peamised valitsusvastased,» ütleb ta. «Kirju koosseisuga Afganistanis on igas etnilises grupis igasuguseid inimesi, nii valitsusmeelseid kui ka valitsusvastaseid.» Teine levinud eelarvamus on see, et valitsusvastased võitlevad islami nimel: «Enamasti on see ikkagi vaid ettekääne: Afganistan on islamivabariik, valitsus- ja parlamendiliikmed on moslemid, nagu ka 99 protsenti rahvastikust, Afganistani põhiseadus kannab islamil põhinevaid väärtusi. Ususõda – see on absurdne.»
Terrorismi põhjused on ikkagi needsamad, mis alati ja igal pool – vaesus, töötus, harimatus. Nõukogude Liidu invasioonist alanud ja kokku kolm aastakümmet väldanud sõda on Afganistanis hävitanud selle vähesegi, mis pärast II maailmasõja lõppu korraldada suudeti.