Nad lasksid sõlmitud lepingu või annetamise fakti üles tähendada kiriku eestseisjate raamatusse või mõnesse linnaraamatusse, graveerida esemele sobiliku pealiskirja või lisada vapi. Nad tegid korraldusi oma matusetseremoonia läbiviimise osas, tellisid mälestamise surma-aastapäeval ning eestpalveid ja «igavesi» missasid oma hingeõnnistuse heaks. Nad langetasid otsuseid, kas lasta end matta oma abikaasa kõrvale või mujale.
Aadlisoost lesknaised võisid valida, kas lasta end hauakivil ja annetatud esemetel identifitseerida enda või oma abikaasa vapi või mõlema järgi. Väga tähtsaks peeti ka oma esivanemate meelespidamist: neile eestpalvete tellimist ja nende alustatud traditsioonide jätkamist. Kõik need otsused ja valikud annavad meile väärtuslikku teavet tolleaegsete naiste mõttemaailma ja väärtushinnangute kohta, andes aimu nende religioossetest ettekujutustest, eneserepresenteerimise vajadustest ja ilmaliku prestiiži ihalemisest.
Vaesematel naistel olid oma mälestuse jäädvustamiseks tunduvalt piiratumad vahendid. Üks võimalusi väärikaks kristlikuks matuseks ja eestpalvete garanteerimiseks oli liituda mõne religioosse gildi või vennaskonnaga, kus pandi nimetatud rituaalidele suurt rõhku ja hoolitseti nii jõukamate kui ka vaesemate liikmete eest.
Kuigi naiste roll avalikus elus oli meestega võrreldes tunduvalt tagasihoidlikum, oli neil vagade annetuste läbi võimalik sakraalruumi kui avalikku esindusruumi kujundada ning selle mõningaid osi «naiselikumaks» muuta. Tüüpilisteks naiste annetusteks loeti rõivaste, roosikrantside, ehete ja hõbedast majapidamisnõude kinkimist kirikule, eriti aga seda, kui kingitud ehe või rõivatükk oli mõeldud kaunistama Neitsi Maarja või mõne teise naispühaku kuju – sel juhul oli tegemist väga isiklikku laadi annetusega «naiselt naisele».
Naiste kingitud armulauakarikaid ja teisi liturgilisi esemeid kasutati missa pühitsemisel, nende vappi või sobilikku pealiskirja kandvad vitraažid, pingid ja hauakivid jätsid kirikuruumi pikaajalise jälje ning toimisid kogukondliku mälu kandjatena.
Naise osa kunstiteoste annetamisel, sakraalruumi kujundamisel ja oma mälestuse põlistamisel on paratamatult jäänud varjatumaks kui meestel. Loodetavasti aitab see artikkel rikastada ettekujutust naise mitmesugustest rollidest hiliskeskaegses ühiskonnas.