Mõne kooli asetumine pingerea tippu ei pruugi üldsegi tulla sellest, et seal õpetatakse silmapaistvalt hästi, vaid ehk sellest, et õpilased on õppimist toetavatest kodudest. Kooli riigieksami või mõne muu testi madal tulemus ei pruugi tähendada kooli kehva tööd, vaid seda, et kooli õpilaskond ei ole valdavalt kodudest, mis olulisel määral aitavad kaasa lapse arengule. On koole, mille õpilaskond võimaldaks veelgi paremat tulemust, kui pingeread näitavad. Kool, õpilane ja tema kodu on kõik õpitulemuse kujundajad. Kui analüütiliselt võrdsustada Eesti koolid õpilaste koosseisu ja koduse tausta alusel, muutuks avaldatud koolide edetabel olulisel määral.
Tulemuste erisuse peapõhjusteks koolis on eelkõige õppimis- ja õpetamisstrateegiate tundmine ja oskuslik kasutamine. Õppimine on muutumas – tänapäeva pedagoogika räägib mõtestatud õppimisest. Ehk teisisõnu, oleme liikumas traditsioonilise passiivse päheõppiva õppuri rollilt rohkem aktiivse ning ennast suunava ja analüüsiva lahenduseotsijast õppuri poole. Mõtestatud õppimine tähendab oskust ülesandest aru saada, teadlikult sobivat õpivõtet valida, tekstis olulist infot eristada ja edukalt meelde jätta. Nimetatud oskusi peetakse arenenud ja nüüdisaegseteks õpivõteteks, milles õppija suunab teadlikult õppimist ja otsib probleemidele lahendusi, samas kui traditsioonilises õpikäsitluses on õpilane vaid õpetaja edastatud info ja faktide mehaanilise äraõppija ning reprodutseerija rollis.
PISA 2009 näitas, et edukad on need õpilased, koolid ning riigid, kus nn traditsiooniline, mälul ja kordamisel rajanev õppimine on asendunud nn metakognitiivse lähenemisega. Kui jällegi end Soomega võrrelda, siis Soomes seostub metakognitiivse õpistrateegia oskus õpilasega, Eestis aga kooliga. See tähendab, et Eestis on edu tagavad õpistrateegiad omandanud vaid osa koolide õpilased, Soomes on aga metakognitiivsed õpioskused levinumad ning nad ei iseloomusta vaid teatud koole. Kalanduse vallas peame loomulikuks, et enne kui oodata head kalasaaki, peaks selgeks õppima õngitsemise. Koolis oleme aga õpioskuste kujundamisele teenimatult vähe tähelepanu osutanud. Enne kui alustada aineõpetust, peaks selge olema, kuidas tulemuslikult õppida. Seega, sageli kasutatud väide, et saapavabrikul ja koolil pole vahet, ei pea paika – saapal pole midagi kaasa rääkida, õpilasest endast aga sõltub palju.