Suurlinn Doonau ääres, üks kaunimaid Euroopa südames, langes 1945. aasta jaanuari keskpaigaks.
Wallenbergi ainuteened on väljaspool vähimatki kahtlust selles, et 800 000 ungari juudist oli tol hetkel elus 120 000 – räsitud Euroopa suurim juudi kogukond. Inglise ajaloolane Antony Beevor on ärritanud venelasi oma ulatuslikul dokumentaalmaterjalil põhinevate uuringutega ja massitiraažides raamatutega sellest, kuidas punaarmeelasest soldat-vabastaja Euroopa tõepoolest fašismist vabastas – see tegu oma ohvririkkuses on tänulikult unustamatu –, aga ilmsüüta tsiviilelanikkond maksis läbi inimkonna pika ja ikka-uuesti-sõdiva ajaloo spetsiifilist kontributsiooni seekordki, alludes röövimisele ja vägivallale. Punaarmee sõdurid ei andnud Budapestile armu, ei teinud vahet, kes olid ungarlased, mustlased või äsja surmasuust pääsenud juudid.
See ülekohus jäi Wallenbergil nägemata, sest 14. jaanuaril 1945 läheb ta ise Bencuri tänaval priitahtlikult venelaste juurde, naiiv-süümetult uskudes, et tema kangelastegu on õilis, tähenduslik ja respekteeritav ka nende silmis. Mõni päev hiljem järgnes armeekindral Nikolai Bulganini allkirjaga arreteerimiskäsk ning veebruari alguspäevil istusid nad koos autojuht Vilmos Langfelderiga Moskvas Lubjanka vangikongis.
Kaks ja pool aastat hiljem saigi NSV Liidu julgeolekuminister kindralpolkovnik Viktor Abakumov vanglaarstilt eespool tsiteeritud teatise. Arst saab tähendusliku vastusuunise: tuhastamine teostada ilma lahanguta.
Vassimist, häma ja saamatust aastakümneteks
Siit ja sellest päevast saabki alguse venelaste hämamine, vassimine ja valetamine. Sünnib 20. sajandi suurimaid müsteeriume ja legende, kus põimuvad argus, ausus ja alatus, inertsus ja saamatus, hirm ja oskamatus, ükskõiksus ja hooletus, avalihingeline judofiilsus ja kardinatagune antisemitism, kus riigipoliitika prevaleerib normaalse, kaine, lihtsakoelisegi inimmõistuse üle. Wallenbergi müsteerium on kahtlematult ilus ja vaidlustamatult julm.