Fotosünteesi uurijana oskab selle kirjutise autor rohelist taime vaadates ette kujutada, kuidas footon tabab klorofülli molekuli, selle tulemusena elektron eemaldub tuumast ja vahetab peremees-molekuli, jõudes terve rea vahepealsete «töökohtade» kaudu üle mitmete molekulide lõpuks süsihappegaasile, kuhu kauemaks jäädes põhjustab selle ümberkujunemise suhkru molekuliks. Fotosünteesist võiks kirjutada põneva loo, rõhutades vastuolusid elektronile mõjuvate jõudude vahel ja kavalaid kompromisse, mida evolutsioon on nende ületamiseks pidanud tegema.
Niisamuti on ka romaanikirjanik teadlane, olles võimeline ette kujutama ja kirjeldama inimeste käitumist nendevahelistest suhetest tõugatuna: kui elektronile mõjub suhteliselt lihtsakoeline elektrijõud, siis inimeste käitumist liigutavad üldisema nimega põhjused, nagu armastus, patriotism, ahnus, viha jne, aga teaduskeeles võiks neidki käsitada jõududena, mis põhjustavad liikumisi.
Teadlase andekus seisneb sarnasuse taipamises, üldistamise võimes, mõtlemise loogika ranguses. Viimane muide ei ole midagi muud kui matemaatika, mis loogiliste seoste kirjeldamiseks on välja töötanud tähistuste süsteemi – tavakeelest tunduvalt kompaktsema ja kindlamalt määratud tähendusega väljendusviisi ehk keele. Kahjuks aga ei ole matemaatikas veel väljendatav näiteks armastuse jõu mõjuraadius, seega arenguruumi on.
Sellest vaatenurgast erinevad füüsikud ja lüürikud vaid käsitletavate objektide keerukuse ja nendes toimivate jõudude olemuse poolest. Hando Runneli luuletus ja Ohmi seadus mõlemad ütlevad tõtt lühidalt ja selgelt: esimene määrab rahvuse olemas olemise põhialused – maa tuleb täita lastega –, teine on kõigi elektririistade põhiseadus, kaasa arvatud ka need, mis Runneli luuletuse selle autori hallidest ajurakkudest meie omadesse üle aitasid kanda. Kokkuvõtlikult tähendab öeldu üsna triviaalselt, et teaduse tegemise põhieeldus on tarkus – anne, mis ei sega ei füüsikuid, ei lüürikuid. Ja õnneks meie «riik on tark tellija», nagu kinnitab «Teadmistepõhine Eesti».