Pärast seda, kui Island peatas oma liitumiskõnelused ELiga 2013. aastal, on kandidaatriike alles jäänud viis: Albaania, Makedoonia, Türgi, Montenegro ja Serbia. Neist viimase kolmega peetakse ka liitumiskõnelusi. Albaaniale heidetakse ette puudujääke demokratiseerimises ja õigusriigi ülesehitustöös; Makedoonia riigi nimekuju on vastuvõetamatu Kreekale, eraldiseisva makedoonia rahvuse esiletoomine häirib jällegi Bulgaariat. Liitumisläbirääkimised Türgiga on osaliselt külmutatud, seda seoses Küprose probleemiga. Serbiaga räägitakse küll läbi, aga paljuski sünkroonis sellega, kuidas arenevad Serbia-Kosovo suhted. Ainus, kel ehk rohkem šanssi ree peale saada, on Montenegro. Kujutada ette Gruusiat, Moldovat või Ukrainat ELi liikmena, kuulub pigem ulmelisse valdkonda, võttes aluseks ELi just sellisena, nagu see praegu on. Aga see ei pruugi ju nii jääda, ja igavesti.
Eeltoodu ehk veenab lugejat, et senine ELi süvitsi ja laiuti arenguloogika on jõudnud ületamatute sisemiste vastuoludeni. Pikem peatus reisil, mis viiks välja stagneerunud Euroopast, võib osutuda fataalseks. Liigne tormakus võib jällegi kriisi süvendada ja päädida uute rahulolematute kõrvale astumisega. Brexitiga ei vabaneta mitte ainult tülikast liikmest, vaid saadakse juurde nakkav eeskuju. ELi institutsioonide ladviku mehitamine kõiki rahuldavate kompromisskandidaatidega võib sobida liikmesriikidele, aga ei näi leevendavat tõsiseltvõetavate liidrite defitsiiti. Kui puuduvad liidrid, pole ka visiooni, mis võiks sarnaselt sõjajärgse perioodiga ning oskusliku juhtimise tulemusena Euroopa rahvad sellest omaenda mugavusega ääristatud mülkast välja sikutada. Oleks siis veel Prantsuse-Saksa tandem, aga ei. Esimene näeb kõvasti vaeva selle nimel, et hoida riiki euroliidu kursil, teine soovib jääda nähtamatuks suureks väikeriigiks.