Mullu suvel olid seda meelt, et meil läheb pigem hästi, ka rahandusministeeriumi eksperdid. Vahepeal on paranenud meie naabrite majanduslik olukord ja see tõepoolest parandab Eesti majanduskasvu väljavaateid vähemalt lähemas tulevikus. Probleem on aga selles, et ei ole toimunud mingit olulist kasvu investeeringutes või tootlikkuses laiemalt. Teisisõnu ei ole midagi sellist, mis õigustaks Eesti pikaajalise kasvuvõimekuse varasemast suuremaks hindamist (loe: trendijoone ülespoole nihkumist)
Kokkuvõttes tähendab see, et majanduse elavdamiseks kavandatavate meetmete mõju ei avaldu selleks kõige sobivamal hetkel. Kindlasti ei ole eelarvenõukogu majanduse elavdamise vastu investeeringute kaudu. Küsimus on ajastamises. Lõke põleb päris hea leegiga, ja valame veel bensiini juurde. Majanduse seisukohalt liiga kiire eelarvekulude kasv võib erasektoris raskendada tootlikkusega võrreldes niigi kiire palgakasvu ohjeldamist ning tootmise laiendamiseks vajaliku tööjõu leidmist. Kuigi kõrgemat palka on alati hea saada, ei taha ilmselt keegi, et ettevõtted pankrotti lähevad või töökohad Hiinasse viivad. Kui valida praegusest mõõdukama palgatõusu ja tööpuuduse vahel, siis ilmselt valitakse ikkagi esimene variant.
Eelarvenõukogu ja eelarvereeglite vaatenurgast on samuti oluline, et valitsussektori struktuurne puudujääk võib järgmisel aastal kujuneda kavandatust suuremaks ja seda mitte ainult majandustsükli seisu hindamisega seoses. Meil on ka mure tulu poolt vaadates.
Valitsussektori eelarvetasakaalu hoidmine soovitud tasemel sõltub mitmest maksumuudatusest, mis peavad teoorias tagama maksutulu kasvu. Kavandatavate maksumuudatuste suur arv ja rakendamise keerukus (sh vaidlused riigikohtus) võib tähendada seda, et halvimal juhul võib mitu maksu hoopis kehtestamata jääda. Samuti ei oska me praegu väga täpselt prognoosida, kuidas käituvad tarbijad, tootjad ja investorid uute maksude tingimustes. Kokkuvõttes võib see tähendada nii laekuva maksutulu suurenemist kui ka vähenemist.
Eestit on pikka aega toodud Euroopa Liidus teistele riikidele eeskujuks, kes oskab hästi oma eelarvet tasakaalus hoida. Praegu näeme mitut potentsiaalset riski, mis võivad seda hea lapse mentaliteeti kõigutama hakata. Kas see on hea või halb… no see on juba poliitiliste valikute küsimus.
Eelarvenõukogu ülesanne on hinnata Eesti eelarvepoliitikat, riigi makromajandus- ja rahandusprognoose ning jälgida eelarvereeglite täitmist Eesti ja Euroopa Liidu õiguse nõuete kohaselt.