Selles jadas on valitsuse kavatsus suurendada riigi rolli ka taastuvenergiasektoris vaid järjekordne sümptom suurimast muutusest Eesti majanduselus viimase kahekümne aasta jooksul. On asutud vastanduma ja konkureerima erasektoriga valdkondades, kus selleks igasugune vajadus puudub.
Kasvab riik, mitte majandus
Kõik eelnev toimub Eesti jätkuvalt kiduvas majanduselus, kus maksulaekumised on aastaid kasvanud kiiremini ahtaks jäävast majanduskasvust. Osalt on selle põhjuseks kahtlemata positiivne maksu- ja tolliameti jätkuv võitlus maksupettustega, mis on siiski oma mõju jätnud ka eraettevõtete halduskoormusele. Suuresti on maksulaekumiste põhjus aga üha kasvav maksukoormus, mis on riigi rolli Eesti majanduselus tõstnud vaid kümne aastaga 34 protsendilt 40 protsendini. Sellega on Eesti kiirelt lähenemas Euroopa keskmisele. Õhuke riik on ametlikult surnud.
Miks püüab riik üha enam üle võtta tootmisvahendeid, kapitali ja tööjõudu? Osalt on sellise majandusliku paradigmamuutuse põhjuseks kahtlemata sotsiaalne tellimus. Pärast kiire majandusbuumi ja äkilise krahhiga silma torganud majandustsüklit vajas ühiskond stabiilsust, nõrgemate järeleaitamist ja suuremat tähelepanu sotsiaalsfäärile. Muutus majanduselus pole toimunud aga üksnes riiklike sotsiaalkulutuste turgutamiseks – ei ole ju ei transpordi- ega energiasektori natsionaliseerimine seotud kuidagi vajadusega tagada pensionide kasv või Haigekassa jätkuv rahastatus. Selle põhjust võib näha hoopis avaliku sektori üha kasvavas soovis kontrollida, koguni tsentraliseerida Eesti majanduselu, teisisõnu riigikapitalismis.
Ebaaus konkurents
Muutuste tuhinas on unustatud, et Eestile majandusedu taganud ühiskonnakorralduse tuum on vaba turumajandus, mis tagab kapitali efektiivse jaotumise majanduses. See ei tähenda, et peaksime loobuma sotsiaalteenuste senisest suuremast tähtsustamisest või mahajäänud regioonide turgutamisest. Küll aga eeldab see lähenemist riiklikule sekkumisele toimivate majandussektorite tegevusse kui erandisse. See eeldab kindlaid kriteeriume, reegleid ning põhjendusi. Riigiettevõtete juhtide nimetamise protseduuri muutmisest tähtsam on arutelu ja ühiskondlik kokkulepe selles, kui kaugele riik oma ettevõtlusega läheb.