Praegune ülikool erineb oluliselt sellest, mis ta oli veel viis aastat tagasi, inimpõlvest rääkimata. Teadmised ja informatsioon pole enam õppejõu-teadlase monopol, vaid kättesaadavad pea kõigile. Ülikooli lõpetamisega koos ka õppimise lõpetamine ei garanteeri surmani targa «maa soola» staatust.
Üleilmastumine on avanud võimaluse õppida kus tahes, valida haridustee, lähtudes selle kvaliteedist ja perspektiivsusest, ning ühitada seda tööga. Kasvav teabe hulk ühes tema sortimise ja analüüsi võimalustega muudavad õppe sisu ainukordseks, sest igal järgmisel aastal on see eelmisega võrreldes uuenenud. Nõnda, et näiteks viis aastat tagasi ja täna välja antud diplom võib olla küll sama nimega, aga haridus paljuski erinev.
Kas see kõik tähendab, et ülikooli mõte, eesmärk ja ülesanded tuleks kasvava kiirusega muutuvas maailmas ümber sõnastada? Veel hiljuti oli mõjukas arvamus, et ajalugu on lõppenud, praegu räägitakse, et tõe tõsiseltvõetavus on lõppenud. Nii tundubki ühtedele, et hariduselus on raske näha ideed ning hoolimata refomidest kohtab haritud inimest harva (Marju Lepajõe, Akadeemia 2017, nr 1), teiste arvates on Eesti haridussüsteem tekitanud meile mugavus- ehk hobiülikoolid (Argo Rosin, PM 10.01) või et kuigi ülikoolides toodetakse üha enam teadmist ühiskonnast ja inimesest, valitseb Eestis tõejärgne situatsioon, voodoo, silmamoondus ja hookuspookus (Barbi Pilvre, EPL 23.01).
Rahu, ainult rahu, tuleb siinkohal öelda neile, kelles muutlik maailm arenguvõimaluste pakkumise asemel ebakindlust ja hirmu tekitab. Vaatamata sellele, et ka ülikool muutub, on temas siiski rohkem jäävat, kui esmapilgul tundub. Ülikool kui institutsioon on kestnud järjepidevalt üheksa sajandit ning üle elanud sõjad, reformatsioonid, erinevad ühiskondlikud korrad, rääkimata poliitilistest režiimidest või valitsejatest. Ülikoolide kestvuse alus on alati olnud oma akadeemilistest põhiväärtustest kinnihoidmine ja sellel tugineb ka nende vajalikkuse üldrahvalik äratundmine ehk haridususk, nagu Eestis öeldakse. Bologna Ülikooli 900. aastapäeval allkirjastatud Magna Charta Universitatum ütleb: «Ülikoolid loovad ja kannavad edasi kultuuri uurimistöö ja õpetamise kaudu.»