Linnad on igal pool maailmas teenuste, töö- ja suhtluskeskused – laiema tagamaa arengumootorid. Keskuslinnad on ka oma piirkonna visiitkaardiks ja identiteedi kandjaks: kui nende maine on hea, siis on kodanikud linna ja kogu piirkonna üle uhked, kinnisvaral on hind ning ettevõtjad tahavad investeerida ja töökohti luua. Keskuslinna elu- ja teenuste kvaliteedist sõltub kogu laiema tagamaa atraktiivsus.
Praegune reform toob aga kaasa hoopis selle, et maakonnas või ka laiemas piirkonnas korralike teenuste arendamise asemel tekitatakse paralleelstruktuurid: liitumiste preemiaraha topitakse «oma» ujulatesse ja spordihoonetesse, millele siis neid pooltühjalt pidades igavesti peale maksta.
See on Eesti ajaloos toimunud juba kolm korda. 1950ndate pisirajoonide uhked keskushooned said kümnendi lõpuks just valmis ja siis lõpetasid rajoonid tegevuse. Nõukogude aja lõpuks 1980ndatel olid ajaloolised maakonnalinnad hallid ja vaesed, sest rikkad ühismajandid ja EPTd ehitasid üksteise võidu väikeasulatesse ujulaid, administratiiv-, kultuuri- ja spordikeskusi. Paljud neist kolossidest on nüüdseks kas lagunenud või pooltühjad.
2000ndatel vuntsiti euroraha abiga üles koolimaju ja spordihooned, ehitati uusigi. Selle asemel, et hariduse sisulist kvaliteeti kasvatada. Nüüd on paljud koolid pooltühjad. Et kohapeal kokku leppida ja hariduse kvaliteeti tagada ei suudetud, oli riik sunnitud gümnaasiumid riigistama. Paistab, et omavalitsusjuhtidel iseenese tarkusest ikka mõistus pähe ei tule. Praegu käib nii mõneski liitumisele määratud vallas agar ehitamine, et laenulimiit täis tõmmata. Kuniks elu! Pärast meid tulgu või veeuputus!