Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Liisa Tolli: kuidas saaksid ülikoolid saata tööturule võimekamaid lõpetajaid? (3)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Liisa Tolli
Liisa Tolli Foto: Erakogu

Ülikoolide ülesanne on valmistada tudengeid ette tööjõuturule sisenemiseks. Paraku ei ole ülikoolidel võimalik tudengites nii palju üldpädevuste arendamist toetada, kuid siiski saavad ülikoolid selles valdkonnas end parandada ja toetada informaalse hariduse omandamist, kirjutab Eesti Noorteühenduste Liidu vabatahtliku töö tunnustamise eestvedaja Liisa Tolli. 

Tudengid, kes ülikoolis endale huvipakkuval erialal teadmisi omandavad, ei vasta sageli tööjõuturu ootustele. See on loonud olukorra, kus värskelt kõrgkooli lõpetanud tudengil puudub tööturul oma erialaste teadmiste rakendamiseks sobiv väljund. Sotsioloogid Marge Unt ja Kadri Täht tõdevad, et enamik lõpetajaid töötab kohtadel, millel puudub kõrghariduse nõue, ning järjest enam lõpetajaid ei mahu oma valitud eriala ametiskaala tippu. Seetõttu ei võeta pelgalt kõrghariduse olemasolu enam olulise eelisena. Pigem tajuvad nii lõpetajad kui ka tööandjad bakalaureusekraadi kui baasnõuet tööturule sisenemiseks1.

Kõrgharidusest ei piisa

Seega ei piisa enam pelgalt erialastest teadmistest, vaid tudengitelt eeldatakse ka teatud üldpädevuste olemasolu, mille omandamisele ülikoolis tähelepanu ei pöörata. Sinna alla kuuluvad näiteks meeskonnatöö- ja suhtlusoskus, empaatiavõime arendamine ning ajaplaneerimise oskus.

Neid oskusi ja kogemusi aitab peale akadeemilise hariduse arendada ka informaalne õppimine. Kui tudengil on pakkuda tööandjale mingisugust lisandväärtust peale formaalse kõrghariduse, siis võib see anda teatud eelise tööle kandideerimisel.

Informaalse õpikogemuse omandamiseks on mitu võimalust. Näiteks huvitegevuses osalemine, uute oskuste õppimine ja ka vabatahtlik töö. Viimane aitab selgelt omandada praktilisi oskusi ja arendab mitmesuguseid pädevusi, muu hulgas ajaplaneerimis-, koordineerimis- ja juhtimisoskust. Informaalse hariduse positiivne külg on see, et mistahes informaalset kogemust on võimalik rakendada peaaegu igas situatsioonis, sinna hulka kuulub kindlasti ka töö.

Vaadates informaalse hariduse olulisust tööturul jätkamiseks, on sellega paratamatult seotud ka kõrghariduse pakkujad ehk ülikoolid. Ülikoolide ülesanne on valmistada tudengeid ette tööjõuturule sisenemiseks. Paraku ei ole ülikoolidel tulenevalt formaalse hariduse eesmärgist ja õppekavade spetsiifikast võimalik tudengites üldpädevuste arendamist nii palju toetada. Kuid siiski saavad ülikoolid selles valdkonnas end parandada ning toetada informaalse hariduse omandamist.

Ülikoolid saavad tunnustada vabatahtlikku tööd

Üks võimalus on informaalse kogemuse ühe alaliigi, vabatahtliku töö tunnustamine ülikooli sisseastumisel. See samm annab tulevasele tudengile signaali, et tema eelnev vabatahtliku töö kogemus on oluline, ja aitab näha ka selle kogemuse suuremat kasutegurit tulevikus.

Informaalse kogemuse eelnev arvestamine ülikoolides on kasutusel mitmes riigis. Kõige laialdasemalt on levinud vabatahtliku töö kogemuse olemasolu USA ülikoolides, kus see on muutunud üsna tugevaks eelduseks ülikooli sissesaamisel. Samuti võib leida näiteid Inglismaalt ja meie naaberriigist Lätist, kus Stockholm School of Economicsi ülikooli sisseastumisel on vaja ära märkida ka eelnev vabatahtliku töö kogemus.

Eesti Noorteühenduste Liit on siinkohal teinud pingutusi, et eelnevat vabatahtliku töö kogemust oleks võimalik ka Eesti tasemel arvestada. Oleme koostöös Tallinna Ülikooli Üliõpilaskonnaga pidanud läbirääkimisi Tallinna Ülikooli instituutidega selleks, et eelnevat vabatahtliku töö kogemust oleks võimalik ülikooli sisseastumisel arvesse võtta. Ideega hakkasime tegutsema 2015. aastal ja meil on hea meel, et katseprojektina on sel suvel esimest korda võimalik TLÜ loodusteaduste instituudis ja haridusteaduste instituudis kasutada sisseastumisel oma kogemust vabatahtlikuna. Kasuks tuleb nii õpitava erialaga otseselt seotud kui ka mõne muu valdkonna kogemus.  

Selleks tuleb ära täita vastav avaldus ja lisada see kandideerimisdokumentidele.

Lisainfo ja viited avalduse vormile leiad siit:

Loodusteaduste instituuti sisseastumisel TLÜ kodulehelt. http://www.tlu.ee/et/sisseastuja/bakalaureuseope/eritingimustel-vastuvott

Haridusteaduste instituudi erialade kodulehtedelt.

http://www.tlu.ee/et/Haridusteaduste-instituut/Sisseastumine

1. Unt, M. Täht, K. (2014). Tööturu väljakutsed kõrgharidusele. TLÜ Rahvusvaheliste ja Sotsiaaluuringute instituut. Tallinn: Archimedes.

Tagasi üles