Miks on kriminaalasjas lepitamine teiste uudishimu eest peidetud? Aga just sellepärast, et eelkõige kaitsta kannatanu privaatsust. Kui kannatanu lepitamisega nõus pole, ei saa seda ka teha ja riiklik sunniaparaat karistab süüdlast nii, nagu seadus ette näeb. Kaasa arvatud kohtuotsuse avaliku kuulutamisega. Kannatanu õigused, sealhulgas ka õigus privaatsusele, peaksid olema kuritegude menetlemisel prioriteetsed. Vastasel juhul lisaks ju riik ohvrile veel omalt poolt kannatusi juurde, mitte ei leevendaks neid.
Kas õigusvastase teo toimepanija privaatsust tuleb lepituskokkuleppe puhul austada ja tema pahategu avalikkuse eest varjul hoida? See on juba keerulisem küsimus, kuid avalikustamise vastu räägib kaks tugevat argumenti: esiteks on väikeses ühiskonnas pahategija isikuandmete avalikustamisel kannatanu isiku ilmsiks tulek enamasti möödapääsmatu ja teiseks võib lepituskokkulepe olla pahategijale palju koormavam kui seaduses teo eest mõista võidav karistus. Just seepärast, et see on privaatsuse hind.
Lepitusmenetluse jõudmine avalikkuse ette, kui osalised seda ei soovi, diskrediteerib kogu Eesti õigusemõistmist. Miks peaksid inimesed usaldama seadusi ja riigi esindajaid, kui need ei suuda lubadusi pidada? Kui lepituse instituut ei ole enam usaldusväärne, hakkab Eestis toimuma hulgaliselt kinniseid kohtuprotsesse, mis ei aita millegipoolest kaasa ühiskonna vägivaldsuse vähenemisele, kuid koormab niigi ülekoormatud kohtusüsteemi veelgi.
Hans H. Luik leiab, et nüüdisaegse tehnoloogia juures on igasugune kohtupidamine ja riiklik menetlus olemuslikult pöördumatult ja paratamatult avalik. Ei tahaks selle seisukohaga kuidagi leppida ja õnneks pole sellega leppinud ka Euroopa Parlament, kes alles hiljuti võttis vastu uue Euroopa Liidu andmekaitsemääruse, mis seab isikuandmete töötlemiseks üsna karmid nõuded ja lähtub inimese vääramatust õigusest privaatsusele. Inimesed, saati siis veel kuriteo läbi kannatanud, ei kuulu avalikkusele ja pole mingit õigustust neid avaliku uudishimu rahuldamise eesmärgil seebiks keetmisele. Ka Eesti prokuratuuril ja kohtul tuleb selle uue regulatsiooniga elada ja oma andmetöötlus põhjalikult üle vaadata.
Aga mis sellel kõigel pealkirjaga pistmist on? Absoluutselt mitte midagi, aga tõmbab tähelepanu, eks ju?