Konverentsil Tallinna Ülikooli Eesti demograafia keskuse juhtivteaduri Allan Puuri esitatud diagrammilt näeb suurimgi optimist, et samade trendide jätkudes (summaarne sündimuskordaja jääb tasemele 1,64) ootab eesti rahvast vaikne hääbumine. Jätkusuutlikkuse tagab vaid taastetasemele vastav summaarne sündimuskordaja 2,08.
Mujalt maailmast vaadatuna ei ole ühe keele ja kultuuri kadumine ehk teab mis katastroof, tühja koha täidavad sisserändajad ja nende lapsed. Pole ju me esimesed sellel allakäigutrepil. Kuid rahvastikuprotsessides on uppuja päästmine uppuja enda asi. Kas soovime uppuda sarnaselt teiste juba kadunud rahvastega?
1998. aastal vabariigi valitsuse 14. juuli kabinetiistungil arutati asjatundjate komisjoni ettekannet «Eesti demograafilist situatsiooni ja arengut käsitlevad seisukohad», mille esitas rahvastikuminister Andra Veidemann. Dokumentide põhjal näib, et tollane valitsus püüdis rahvastikuprobleemidega tegelda süstemaatiliselt. Näiteks kavandati moodustada riigikogus komisjon rahvastikuküsimuste lahendamiseks, arvati, et riigi poliitika kavandamisel peaks edaspidi arvesse võtma selle mõju rahva tervisele ning demograafilisele olemusele jne. Tõdeti, et kui praegu midagi ette ei võta, siis XXI sajand jääb eesti rahvale viimaseks.
1999. aastal astus ametisse uus valitsus. Rahvastikuministriks sai Katrin Saks ja kavandatud rahvastikupoliitika üldaluste ning rakenduskavade väljatöötamine lükati kõrvale. Seda asendas hiljem perepoliitika, mis on oluliselt kitsam, lihtsam, kuid ka vähem tulemuslik. Huvitav oli rõhuasetuse muutus. Katrin Saks tõstatas küsimuse: «Me peaksime uue komisjoniga tööle hakates vastama küsimusele, mida me tahame, mis on eesmärk selle uue komisjoniga? … Kas tahame, et meil oleks palju lapsi või me räägime elu kvaliteedist.» Sellest kumas läbi tõeliselt kummastav dihhotoomia – kui soovime palju lapsi (isegi taastetasemel, st keskmiselt ca 2,1 last peres), siis see välistab elu kvaliteedi?