PÄEVAINTERVJUU Juhan Parts: «Neinar Seli on üks suuremaid luiskajaid Eesti Vabariigis üldse. Teda ei saa usaldada!» (22)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Täna oli Postimehe otsestuudios riigikogu liige Juhan Parts, kes andis 2012. aastal majandusministrina käsu osta soomlastelt 50 miljoni euro eest jäämurdja Botnica, millele lisandus süsteemide uuendamiseks veel 2,8 miljonit. Ostu hetkel oli laev 14 aastat vana, kusjuures uuena maksis laev 1998. aastal samuti 50 miljonit eurot.

Enne kui Parts küsimustele vastama soostus, teatas ta eetris, et soovib kommenteerida Eesti Ekspressi sellenädalast artiklit Botnica ostust.

«Juhan Parts pole 50-miljonilist laeva ostnud, KAPO ei uuri seda ja KAPO ei uuri ka Juhan Partsi,» teatas Parts. Nad tegid selle peale ka oma üksikmüügi raadios ja see oli vale. Parts kinnitab, et rääkis Ekspressi loo autoriga ja sai aru, et autor sai aru, et see, mida ta kirjutas on vale. «Kuidas me peaks seda hindama? See kõlab valusasti, aga see on varga moraal!»

Parts räägib, et saatis eile kirja nii Postimehele kui Ekspressile ja pakkus, et selle lehe üksikmüügi tulust võiks anda pool heategevuseks. Ta kinnitab, et püüdis Eesti Ekspressiga suhelda, ent pole vastust saanud.

«Sadama nõukogu ja sadama juhatus valmistasid selle väga põhjalikult ette,» sõnab Parts Botnica ostust rääkima hakates. Ehk siis valefakt on, et nõukogu ei tõrkunud ja Neinar Seli oli väga positiivselt meelestatud, kinnitab Parts.

Partsi sõnul elame avalikus ruumis, kus paljud isikud esitavad valefakte.

Keegi ei kahtle selles, et jäämurdjat oli vaja, aga küsimus on, miks hinnas ei kaubeldud

Parts kinnitab, et kaubeldi väga palju. «Meil oli 20 aastat lahendamata probleem, et olla usaldusväärne mereriik oma sadamatega. Täpselt sama moodi nagu on lahendamata küsimus, kuidas me garanteerime endale elektri, ühendame Eesti korraliku raudteevõrguga jne.»

«Kui mina läksin ametist ära, oli jäämurdja Tallinna Sadama investeerimisportfelis üks tootlikumaid investeeringuid.» Laev muutus Partsi sõnul sadamale väga tootlikuks. Sel aastal, kuna jääd on vähe olnud, on laev jäänud lihtsalt valvesse. Jäämurdja eluea lõikes tuleb talle aga ka kindlasti tihedaid tööaastaid.

Kas jäämurdja ostu tehingu juures on olnud huvide konflikti, peab hindama KAPO uurimine, sõnab Parts. 

2012. aastal oli jäämurdja ost Partsi hinnangul aasta transporditegu ning ta kinnitab, et tehinguga lahendati 40 aastaks probleem, mida seni polnud keegi lahendada suutnud.

«50 miljonit on avalikus elus meeletult suur summa. Mulje, mida püütakse jätta on, et tuli valitsus nii ja naa ja kõik oli pilla-palla.» 

«Soome riigile kuuluv äriettevõte ütleb, et tal tegelikult ei ole vaja seda müüa.» 

Parts leiab, et kokkuvõttes riik võitis, sest jäämurdja hakkas kohe ka tööle ja töötab veel kaua.

Parts läheb tagasi Narva elektrijaama võrdluse juurde - «Kas me teame, et suur osa elektrijaamast on Hruštšovi aegne vanaraud?» 

Avalik kriitika Partsi suunal

«Mõni asi on kindlasti objektiivne, aga vaadake, minu puhul on tegemist inimesega, kes on 25 aastat töötanud riigi heaks. Kui me räägime sellest Botnicast, siis küsimus on otsustusjulguses.» 

Partsi sõnul on nüüd väga oluline küsimus, mida praegune sadama juhatus ja nõukogu Vene sanktsioonide tingimustes jäämurdja töös hoidmiseks teevad.

«Ma arvan, et Jevgeni Ossinovskiga juhtus mingi õnnetus. Minu juurde on tulnud paljud sotsiaaldemokraadid rääkima ja palunud vabandust, et nii on läinud.»

«Kui ma olen kooseluseaduse Mooses (kolumnist Ahto Lobjaka sõnastus - toim.) , siis ehk mu väiksed jüngrid on nõus ka kuulama natukene,» jätkab Parts ning lisas, et piisava tahtmise korral võinuks kooseluseaduse küsimuse lahendada poole tunniga. «Küsimus on selles, kas erinevate erakondade poliitikud on piisavalt kogenud, et osata seda oma valijatele serveerida.»

«Kuidas on võimalik öelda kummalisel kujul, et Juhan Parts on kurjategija ja seda teevad inimesed, kes pole mind kordagi elus kohanud. Inimesed tegelikult, isegi kui minu suhtes on möllu olnud, on tulnud mu juurde ja öelnud - Juhan, sa oled aus mees. Selles mõttes ka need tublid ja nupukad, kes seal toimetuses on (Eesti Ekspressi - toim.) Vedler ja teised, ütlen, olge aumehed!»

«Talvik on muhe mees, ma suhtlen temaga kogu aeg. Aga ta peab aru saama, et parlamendi uurimiskomitee pole mingi tsirkus, kus on klounid ja loomad.»  Partsi sõnul võiks uurimiskomisjon olla rohkem avalik, aga ei saa seda teha enne, kui on ka asjaosaliste käest küsinud.  «Ma olin esimene inimene meie fraktsioonis, kes ütles, et parlament peab tegema uurimiskomisjoni (Tallinna sadama teemal - toim.).» 

«Me peame arvestama, et Seli on üks suuremaid luiskajaid Eesti Vabariigis üldse. Teda ei saa usaldada.»

«Tegelikult on ta üks omapärane Eesti karakter, aga see kuidas ta käitub...»

«Ma arvan, et tema (Seli - toim.) viis need materjalid Ekspressi»


Riigiprokuratuur lisas laevaostu tehingu uurimise Tallinna sadama eksjuhtide Kiili ja Kaljuranna kriminaalasja uurimisele.

Juhan Parts teatas eile toimetusele saadetud kirjas, et tema isiku ja laeva ostu suhtes prokuratuuri poolset uurimist ei toimu ning süüdistab Eesti Ekspressi artikli «Kapo uurib Juhan Partsi 50 miljonilist laevaostu» eksitava pealkirja ja reklaamlause intensiivses kasutamises üksikmüügi toetamiseks. Parts tegi ettepaneku poole Eesti Ekspressi kolmapäevase tiraaži tuludest heategevuseks annetada.

Kommentaarid (22)
Copy
Tagasi üles