Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Mart Raudsaar: spännande möjligheter*

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Mart Raudsaar | FOTO: Mihkel Maripuu / Postimees

Tõenäoliselt kaalus TeliaSonera kaubamärkide EMT ja Elioni Teliaks ümbernimetamist põhjalikult. Võimalik, et aasta algusest Valdo Kalmu asemel ettevõtet juhtima hakanud Dan Strömbergi laual lebasid raportid varasemast Eesti brändide kadumise kogemusest, nagu näiteks Hansapanga Swedbankiks ning Ühispanga SEBks (lühend omaaegsest Skandinaviska Enskilda Bankenist) ümbernimetamisest.

Avaliku arvamuse uuringute põhjal võis nimevahetuse kavandajatele tunduda, et näiteks Hansapanga ümbernimetamine on läinud valutult: TNS Emori andmeil oli Swedbank läinud aastal kõige mainekam ettevõte ning mis puutub meeldivate brändide edetabelisse, siis siin oli Swedbank Eesti elanike seas Kalevi ja Google’i järel kolmandal kohal.

Seadmata kahtluse alla TNS Emori küsitluse metoodikat, võib siin siiski tegemist olla nõndanimetatud Stockholmi sündroomiga: pantvangistatud isiku jaoks muutub pantvangistaja aja jooksul sümpaatseks. Nimelt on paljud pangakliendid seotud pangaga mingisuguse pikaajalise laenukohustuse abil. Ja vaatamata sellele, et hulk minu tuttavaid (mis ei pruugi muidugi olla representatiivne) on omavahelises vestluses kirunud «paindumatuid ja rahaahneid» Skandinaavia panku, ei soovi enamik oma juttu ilmselt avalikult korrata.

Täiemahulise isikliku taustaavamise huvides lisan, et ühe nimetatud panga konto sulgesin üle-eelmise aasta lõpus ning teisega soovin teha sama pärast õppelaenu nullitiksumist. Igapäevases panganduses kasutan ühte väikest kodumaist ja ühte suurt välismaist panka, mille mõlema teenuse kvaliteediga olen väga rahul.

Telekomifirma vahetamine võib tarbijale olla pangavahetusega võrreldes aga palju lihtsam. Seega on brändi emotsionaalsel meeldivusel või mittemeeldivusel, samuti personaalsel lähedusel või kaugusel pangandusega võrreldes palju suurem roll.

Jah, muidugi on esmatähtis teenuse kvaliteet ning kvaliteedi ja hinna omavaheline suhe võrreldes konkurentidega. Jah, brändi ei pea ilmtingimata armastama. Ometigi näevad ettevõtted terves maailmas palju vaeva klientide armastuse võitmiseks, kuna kiindunud kliendid on lojaalsemad, nad jäävad tarbijaiks ka siis, kui ettevõttel või neil endil on (majanduskriisis) raske. Lisaks, kuna EMT & Elioni teenuste kvaliteet juba oli väga kõrge, siis on uus bränd turul pigem väljakutse esitaja ebamugavas olukorras. Teliale võidakse tulevikus rahvasuus viidata kui «endisele EMT-le», mis on pärandanud enamiku heast (ehkki me saame aru, et 1. jaanuaril ei muutunud peale logo eriti midagi).

Arvan, et TeliaSonera on brändivahetust ajastades alahinnanud regiooni majanduse haavatavust eelseisvatel aastatel ning ülehinnanud Telia kaubamärgi apetiitsust Eesti elanike seas. Läbimõtlemata on olnud ka vikerkaarevärvilise logo lansseerimine Eesti turule ajal, mil siin lööb rahvast kahte lehte kooseluseaduse rakendusaktide arutelu.

Kui kakskümmend aastat tagasi oli Rootsi Eestile eeskujuks igas kategoorias, siis praeguseks on Eesti Rootsiga võrreldes rohkem rahvusvahelistesse organisatsioonidesse integreerunud, olles NATO ja eurotsooni liige. Ka ei julgeks ma väita, et omavahelistes suhetes oleksid eestlased rootslastest kitsama silmaringiga, kui EASi 2014. aasta uuringu andmetel ei olnud 74% Rootsi 15–84-aastastest elanikest kunagi Eestis käinud.

Teisisõnu, TeliaSonera loobus meie turul 1991. aastast koos Eesti riigi tulekuga tegutsenud kaubamärgist, millele võis olla kindel iga ilmaga; ja otsustas selle asemel kuningriigi kunagised provintsid emamaaga sama korporatiivset värvi värvida. Ma ei tea, kas otsustajad on lugenud Liisa Vesiku ja Mare Kõivu uurimust eestlaste etnilistest stereotüüpidest, kus Euroopat kujutaval illustratsioonil on Rootsi kohale kirjutatud «nemad ostsid Eesti L».

* rootsi keeles – põnevad võimalused. Fragment TeliaSonera kodulehelt.

Tagasi üles