Kas meil oleks mõtet anda presidendile reaalne võim, st liikuda parlamentaarsest demokraatiast presidentaalse suunas? (Väga lühidalt on parlamentaarse ja presidentaalse süsteemi vahe selles, et viimases on president valitsuse juht ega sõltu parlamendist, ja on erinevaid meetodeid, kuidas president ja parlament vastuolusid lahendavad; niisamuti kui on hulk vaheastmeid, kus esineb ühe või teise määratud peaminister, keda mõlemad siis mingite reeglite järgi käsutavad või taluvad). Aga milleks?
Sisuliselt on õigus armu anda presidendi ainus rangelt reglementeerimata tegevus. Kui anda riigikantseleile, välisministeeriumile ja riigikohtule tagasi neile olemuslikult kuuluvad funktsioonid, ei jää järele peaaegu midagi peale lindilõikamise ja käesurumise. Muide, keskmiselt umbes nii palju teevad ka Euroopa monarhid. Jah, neil on teatud mõju, sest kui su ametinimetuseks on kuningas, pannakse su sõnu tähele sõltumata sellest, mida sa räägid.
Päritava tiitliga tegelaste ülalpidamist saab põhjendada traditsioonidega, ent milline küll võiks olla meie vabandus? Jah, tugev president võiks palju ära teha, aga kas pole tapvalt naiivne arvata, et meil hakkab nüüd iseenesest minema kuidagi teisiti kui seni?
Konstantin Päts võis Vabadussõja ajal ju suurepärane mees olla, kuid seejärel tegeles ta demokraatia lämmatamisega ja lõpetas hääletult alistudes. Üks tuleneb teisest – kuidas teisiti kui selle eestlaste ajaloo ühe närusema otsusega saigi lõppeda vaikiv ajastu?
Lennart «Nikolajev» Meri suutis presidendi institutsiooni natuke rehabiliteerida, kuid ka teda šantažeeriti ta KGB minevikuga (mis vahest seletab mõningaid Eestile ohtlikke otsuseid, näiteks sõjaväepensionäride riiki jätmine).
Siis saime endise ülemnõukogu esimehe. Tõenäoliselt kaotasid paljud sel hetkel usu eestlusse – mis tulevikku saab olla rahval, kes on just pääsenud poolesajandilisest valusast okupatsioonist ja valib kvislingi enda etteotsa?
Ja lõpuks tore lääne onu, kes samuti ju üht-teist positiivset ära tegi, kuid hetkel küll tundub, et silma pilgutamata meid lüpsab ja Eesti eest seismise asemel oma järgmist töökohta ette valmistab.
Aga kui hoiaks hunniku raha kokku? Eesti ainult võidab, kui presidendi institutsioon sootuks kaotada.