Põhjus on lihtne, riigi koostöö Eesti Kurtide Noorte Organisatsiooniga (EKNO) pole piisav. EKNO on korraldanud viipekeelsetele kurtidele ümarlaudu, koosolekuid, koostanud uurimustöid ja viinud läbi küsitlusi. EKNO teab läbi ja lõhki viipekeelsete kurtide tudengite vajadustest, paraku pole haridusministeerium pidanud oluliseks koostööd kuulmispuudega tudengite kõrghariduse juurdepääsus suurendamiseks. Isegi ajal, kui toimus kõrgharidusereform.
Kummaline on see, et kõrgharidusreformis otsustati kurtide eest, ilma nende käest küsimata ning haridusministeerium pani viipekeelsed kurdid ühe erivajadusega inimeste potti, millel vajadused võivad erineda seinast-seina. Kõrgharidusereformi otsused ei olnud viipekeelsete kurtidele jaoks positiivsed. Miks?
Otsustati, et uues ja kehtivas süsteemis tudeng ei pea õppekoha eest tasu maksma, kui suudab tasuta õppekoha tingimuse, 30 EAPd, täita. Samas jääb kurt ilma vajaduspõhisest õppetoetusest, kui ei suuda 30 EAPd täita. Selline otsus ei ole loogiline kurtide jaoks.
Lisaks on küsimus, miks on erivajadusega stipendiumi suurus 510 eurot. Millise analüüsi põhjal leiti, et taoline toetussumma võimaldab kuulmispuudega tudengil ülikoolis hakkama saada?
Meile öeldakse tihti, et puuduvad ressursid võrdse kommunikatsiooni tagamiseks. Raha on olemas, kuid riigil puudub plaan, kuidas luua toimiv tugisüsteem kuulmispuudega noorte hariduse omandamiseks. See on süsteemitus.
Tõsi, kurt saab rohkem toetust kui liikumis- või nägemispuudega inimene, aga see ei ole parandanud hetkel olemasolevat sotsiaalset probleemi. Hea näide Tallinna Ülikoolist, kus kõrgkoolis on loodud tingimused liikumispuudega inimestele, kuid jätkuvalt on kurtide õpivõimalused peaaegu olematud.