Kohustus toetada kooseluseaduse kehtestamise lõpuleviimist tulenevat sellest, et seadus jõustub 1. jaanuaril 2016 nii või teisiti, aga kui enne seda rakendussätteid vastu ei võeta, siis võivad Eestit oodata ees tõsised juriidilised probleemid ning võimalikud kahju hüvitamise nõuded.
Paraku eirab selline argumentatsioon üht olulist tõsiasja – puudub põhjus, miks kooseluseadus peaks üldse ilma rakendussäteteta jõustuma.
Peaks olema elementaarne, et kui ühe seaduse vastuvõtmiseks ei leidu parlamendis toetust, siis ei saa seda vastu võtta – olgu vastupidine soov kui tahes suur ja kirglik. Just selline on olukord ka kooseluseadusega, mille tervikkujul vastuvõtmiseks ei leidunud parlamendis toetust ei eelmises ega ka praeguses koosseisus.
Meenutagem – kuna eelmisel sügisel ei õnnestunud parlamendis kooseluseaduse vastuvõtmiseks vajalikku 51 häält kokku saada, otsustati see läbi suruda head õigusloome tava eirates ning võttes seaduse vastu ilma rakendussäteteta, millega seonduvad küsimused jäeti praegusele parlamendi koosseisule. Seaduse kiire vastuvõtmine võimaldas valimiste-eelsel ajal ebapopulaarne teema n-ö laualt ära lükata.
Paraku loodi just sellise skeemitamise ja pooliku seaduse vastuvõtmisega anomaalne olukord, kus kooseluseadus peaks jõustuma 1. jaanuari 2016, kuid jätkuvalt puudub võimalus selle rakendussätete vastuvõtmiseks, kuna endiselt ei ole isegi pooled parlamendi liikmed nõus sellele oma toetust andma. Varasemate vigade tunnistamise asemel survestatakse nüüd parlamendi liikmeid näotut mängu kaasa mängima.
Igal juhul ei ole õige rääkida parlamendi kohustusest rakendussätted vastu võtta. Vastasel juhul oleks kogu rakendussätete eelnõu menetlus ja selle üle hääletamine farss. Kui parlamendi liikmetel oleks kohustus hääletada eelnõu poolt, siis oleks mõttetu üldse mingisugust hääletust korraldada ja seaduse menetlemist mängida.