Taavet Hinrikus: e-riik peab olema salliv

, TransferWise'i kaasasutaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Taavet Hinrikus
Taavet Hinrikus Foto: Erakogu

Olen immigrant – eestlane, kes elab Londonis. Viimased neli aastat oma elust olen koos oma ettevõtte kaasasutaja Kristo Käärmanni ja kiiresti kasvava globaalse tiimiga (400 inimest ja 40 eri rahvust) panustanud piiriüleseid rahaülekandeid pakkuva ettevõtte TransferWise ülesehitamisse.

Tallinnas asub TransferWise’i suurim kontor. Siin töötab, puhkab ja mängib koos 30 eri rahvusest inimest. Mõni nädal tagasi sattus aga üks meie Londoni tiimi liikmetest oma Tallinna töökaaslastega väljas olles rassistlike kommentaaride ohvriks. See oli õõvastav ja ebameeldiv episood meie kõigi jaoks. Kõige enam tundsid piinlikkust aga eestlastest tiimikaaslased.

Kogu TransferWise’i tiimil, olenemata kellegi sünnimaast või päritolust, on üks ja ühine eesmärk – muuta maailma. Meie kasv on olnud väga kiire. Suhteliselt noore ettevõttena vahendame praegu iga kuu umbes 700 miljonit eurot. Rahvusvahelisel talendil on selles mängida suur roll. Aga miks? Mis põhjusel on TransferWise’i-laadsele ettevõttele oluline palgata inimesi kogu maailmast?

On üks teooria, mille kohaselt on loovuse ja innovatsiooni potentsiaal suurim seal, kus põrkuvad eri maailmad. Need maailmad võivad olla suuremad või väiksemad: eri taustaga inimesed omavahel vestlemas, eri vaatenurgad või kultuurid, mis peavad ühtäkki koos eksisteerima. Lihtsustatult öeldes: uuenduslikud ideed ärkavad ellu siis, kui erinevad inimesed ja mõttemaailmad kokku saavad.

Siin võib vabalt peidus olla üks põhjustest, miks Eestil on innovatsiooni alal saavutusi, mille üle võime uhked olla. Viimase kahekümne aasta jooksul oleme pälvinud maailmas e-riigi maine. Kui olen pidanud Eesti e-edu tausta selgitama, olen tihti viidanud kahe maailma kokkupõrkele: ühelt poolt nõukogudeaegne «peedist pesumasinale trumli»-tüüpi leidlikkus, teiselt poolt kaasaegne tehnoloogia. Või nagu Skype’i näite puhul: ühelt poolt nutikad Eesti insenerid, teiselt poolt hea ärivaistuga Põhjamaade investorid.

Innovatsiooni taotlev keskkond peab olema valmis erinevusi sallima. Kui keskkond soosib väikesi positiivseid kokkupõrkeid, tunnevad inimesed ennast mugavalt. Nad ei pea end allutama normidele, vaid on vabad looma ja leiutama.

See on keskkond, mida püüame luua ka TransferWise’is. Meie meeskonna rahvusvahelisus on seepärast üks meie suuremaid väärtusi.

Eesti kui innovatiivse ja kiiresti areneva riigi mainet on oluliselt mõjutanud avatud meelt ja suhtumist propageerivad tehnoloogiaettevõtted. Nad on aastate jooksul investeerinud rohkelt aega ja raha, et tuua Eestisse andekaid inimesi kogu maailmast. Aga kui meie keskkond muutub erinevate rahvuste suhtes vaenulikuks, lahkuvad siit varem või hiljem ka globaalsed ettevõtted. Selline suletus ei tule ilma majanduslike tagajärgedeta: aastatepikkune töö avatud e-riigi mainega jookseb järsku liiva.

Eestlane olla on uhke ja hää. Maailmas ringi liikudes kasutan iga võimalust, et Eestit tutvustada. Kõik TransferWise’i rahvusvahelised töötajad peavad eestlasi soojadeks, sõbralikeks ja avatud inimesteks. Nad naudivad Eestis töötamist ja elamist. Tahaksin väga, et see jääkski nii.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles