Näeme seda korruptsiooniskandaalides, mida kerkib vasakult ja paremalt, aga mida avalikkus ja riigijuhid esitlevad kui kitsalt isikupõhist nähtust, nagu äraväänatud kreeka tragöödiat. See on poliitika oma ürgseimas kuues: inimesed heitlevad avalikul näitelaval, lava taga on jumalad. See ajastu, mis on mujal lava kohale paigutanud demokraatia, õigusriigi printsiibid, võimude lahususe ja muu mehaanika, millele poliitikud on nähtavalt allutatud, poleks meile nagu veel saabunud.
Nagu vaese mehe Roomas on Eesti poliitika näitelaval määrav tähtsus retoorikal ja visuaalil. Savisaare sõrmine «V», väljapoole triumfaalne, sissepoole «tõmmake uttu», on dramaatiline argument samavõrra kui seda on korrakaitsjate kuivalt kahjatsev proosa.
Avalikkusel on valida, kas uskuda Savisaart või prokuratuuri, kummalgi puhul nägu tehes, et kõik ongi nagu peab, et laval toimuv ammendabki kogu teema. Seadusemõistmise seisukohast tähendab see, et prokuratuuri kahtlustus ongi Eestis kõrgeim süüdimõistev instants.
Kohtusse ei jõua praktiliselt midagi. Tõendusmaterjal on pilla-palla avalik, aga puudub lõplik avalik autoriteet, mis ütleks: need tõendid on pädevad, need tõendid on ammendavad. Avalik kahtlus loksub mürgiselt ja lakkamatult siia-sinna. Võime süüdistada ühiskonna väiksust, kuid lõppvastutus langeb lavalolijaile. Puhas pole ka ajakirjandus, mis üha harvemini küsib küsimusi kulisside taguse kohta, eelistades samuti nägu tehes pooli valida.
See kõik näitlikustab äraspidiselt veel ühe angloameerika printsiibi, milleks on «reasonable doubt» – kummutamata kahtlus süüdistusmaterjali osas, mille olemasolul vandemehed ei saa süüdi mõista. Kummutamata kahtlus on Eestis see, mis jääb külge süüdistatule – kahtlus selles, et ta pole õige mees. Selle kahtlusega rebitakse natuke maha sündsuserüüd, aga harva täielikult. Rebitud on pea kõigilt poliitikuilt. Kõige õigemad on need, kel rüüriismeid kõige rohkem üll.