Postimees 1934. aastal: Tartus tehakse katseid elektriomnibusega

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Katsed on andnud rahuldavaid tulemusi. Nõnda võib arvata, et omnibuste elektrifitseerimine Tartus on lähema tuleviku küsimus.

Asjatundjate vaidlustest bensiini- ja elektrimootorite hüvede ning pahede üle nähtub, et elektrimootorite kasuks räägivad väga mitmed asjaolud, eeskätt just odavamad ekspluatatsioonikulud. Neljapäevasel katsel selgus, et need kulud on poole odavamad kui bensiinimootori juures. Ülikooli elektro-röntkenitehniku kava kohaselt Tartu omnibuste elektrifitseerimine tasuks sellega ühenduses olevad kulud juba ühe aastaga. Kui kulud ka ühe aastaga ei peaks saama tasa, vaid nõuavad ehk pikemat aega, on siiski ekspluatatsiooni odavus vaieldamatu. Tartu omnibuste elektrifitseerimisel on soodustavaks asjaoluks veel seegi, et meil on olemas suurevõimeline jõujaam, mille võimeid saaks ära kasutada.

Kuid elektrifitseerimisel on ka rida takistusi. Kõigepealt on tarvis täiesti korras tänavaid. Et Tartu tänavad oleksid kohased elektriomnibustele, seda ei saa veel kaugeltki öelda. Neil tänavail, kuhu seataks elektrifitseeritud omnibuseliin, ei ole mõeldavad sagedased sõidutee parandused ega kanalisatsiooni- või veevärgitorustiku korraldamised, sest kuigi omnibus saab juhe piirkonnas paari meetri ulatuses ühele ja teisele poole kõrvale kalduda, ei ole ülalmainitud tänavate remonttööde läbiviimine laiemas ulatuses siiski võimalik, sest meil on hulk tänavaid üsna kitsad.

Nii on omnibuste elektrifitseerimise üheks eeltingimuseks, et liiklemise magistraalid seataks eeskujulikku korda. Seda muidugi ei suudeta teha ühe ega kahe aastaga. Kuid pole kahtlust, et Tartu tee viib elektriomnibuste poole, nagu neid tuntakse mujal maailmas juba väga laialt.

PM 11.06.1934

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles