Müüt nr 1: uus planeerimisseadus keerab kogu senise planeerimisõiguse pea peale, asendades demokraatliku otsustusprotsessi bürokraatia omavoliga.
See müüt ei vasta tõele. Uute ruumiliste planeeringute liikide (riigi ja kohaliku omavalitsuse eriplaneering) kõrval jäävad alles ka senised planeeringuliigid – üleriigiline, maakonna-, üld- ja detailplaneering. Nende koostamise reeglid on üldjoontes sarnased varasematega.
Demokraatliku otsustusprotsessi tähtsustab ka uus seadus. Avalikkuse kaasamine on üheks seaduse peamistest põhimõtetest. Selle põhimõtte kohaselt on kõigil jätkuvalt õigus saada nii infot planeeringute kohta kui nende koostamises osaleda, sh igal ajahetkel planeeringu osas arvamust avaldada.
Kuidas planeeringumenetluses täpsemalt osaleda, saab lugeda näiteks Keskkonnaõiguse Keskuse tasuta veebijuhisest.
Müüt nr 2: Üld- ja detailplaneeringute koostamises saab kaasa rääkida vaid kirjalikult.
See müüt ei pea paika. Uus seadus ei kaota võimalust planeeringute üle avalike arutelude korraldamiseks. Uuendusena antakse kohalikele omavalitsusele võimalus arutelukoosolek ära jätta, ent seda vaid juhul, kui keegi eelnevalt kirjalikult arvamust ei avaldanud või arvamused võeti arvesse. Isegi juhul, kui planeeringu koostamise käigus kirjalikke arvamusi ei esitata, tuleks kohalikul omavalitsusel hoolega kaaluda, kas arutelu siiski korraldada. Avalikkuse kaasamine on üks olulisi planeerimise põhimõtteid, seetõttu kehtib siin põhimõte «pigem rohkem kui vähem».
Planeeringutest huvitatud inimestel tasub aga igal juhul oma seisukoht kirja panna; nii on sellele võimalik hiljem viidata ja tagada arutelu toimimine.
Müüt nr 3: Planeeringud kehtivad uue seaduse kohaselt 5 aastat, mistõttu tuleb pidevalt uusi planeeringuid koostada ja nende koostamises osaleda.