Triin Tammert: blogijad ja eetika

Triin Tammert
, ajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Triin Tammert
Triin Tammert Foto: Erik Prozes

Eesti blogimaastiku ajalugu ulatub oma tõusude ja mõõnadega veidi rohkem kui kümne aasta taha. Tänavu osaleti 2009. aastast rahvusvahelise suhtekorraldusbüroode võrgustiku IPREX eestvedamisel mitmes riigis korraldatud blogibaromeetri uuringus. Kommunikatsioonibüroo JLP tehtud uuringus osalenud blogijatest 67 protsenti olid naised ja sealt tuli välja, et praegu on Eestis blogijaid vanuses 14–61 ning keskmine vanus on 29 (kõige noorem Euroopas). 

Ja veel: kui Soomes teenib oma blogiga raha 71 protsenti blogijatest, siis Eestis vaid 12 protsenti. Küll aga lisatakse, et «raha pole ainus koostööviis, kuna blogijatele pakutakse näiteks ka reise, neid kutsutakse erinevatele üritustele, toidublogijad on toidukohtadesse degusteerima oodatud või saadetakse blogijatele proovimiseks uusi tooteid – kõiki nimetatud asju võib samamoodi pidada kasuks».

Sellega seoses meenus mulle hiljuti seltskonnas kuuldud lugu, kus ühe söögikoha juht rääkis, kuidas talle saabus ühelt blogijalt ettepanek korraldada tema sõpruskonnale tasuta koosviibimine, mille tulemusena valmiks blogipostitus sellest söögikohast. Õnneks oli sealsamas ka teise söögikoha turundusjuht, kes jagas oma kogemust: sama seltskond küsis temalt rohke veiniga tasuta õhtusööki algul kümnele ja lõpuks neljale. (Võrdluseks: kui ajakirjanik läheb söögikohta arvustama, maksab ta üldjuhul enda eest ise, tööandja hüvitab selle hiljem teatud ulatuses, ja igal juhul maksab enda eest ise kaaslane – restoranipidajale ei kaasne sellega kulusid, ehkki auditoorium, kelleni arvustus lõpuks jõuab, on mitu korda suurem ja kanal usaldusväärsem.)

Lisaks pakkus juba mainitud blogija restorani turundusjuhile võimalust hiljem arvustus neile sobivaks kirjutada – asi, mida ükski väärikas, aus ja eetiline blogija (ega ajakirjanik) ei tee, sest kuhu jääks sellisel juhul nende ja kanali usaldusväärsus?

Mainitud turundusjuht on ka ise blogija, mistõttu ta väljendas pärast seda juhtumit tõsist muret selle pärast, kuidas niiviisi endale hüvesid nõudvad preilid ka väärikate ja eetiliste blogijate mainet kahjustavad. Jagan – samuti staažika blogijana – seda muret, nii et ehk oleks aeg luua ja mõnele Eesti blogisid koondavale lehele üles riputada ka blogijate eetikakoodeks? See aitaks nii blogijatel kui ka nendega kokku puutuvatel inimestel lihtsamini otsustada, kuidas käituda.

Minu meelest on väga tore, et on selliseid alternatiivseid kanaleid (ja blogide valik võiks olla veel mitmekesisem), ma loen suurima rõõmuga hästi kirjutatud blogipostitusi ning mitu blogijat kuulub mu lemmikinimeste sekka, keda on alati tore kohata. Aga see, kuidas loos mainitud tegelased endale hüvesid pommivad ja kallutatud tekste kirjutavad, ei ole aus ei teiste blogijate, ettevõtjate ega lugejate suhtes.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles