Õpetajate töö väärtustamine nii palga kui prestiižiga on endiselt Eesti tuleviku võtmeküsimus. Kui me seda ei tee, võime peagi avastada, et meie PISA testide edu on haihtunud. Kui me ei too uusi andekaid inimesi õpetama, mida saame teha vaid väärikat palka makstes, seisame lõhkise kõvaketta ees.
Aga teadkem sedagi, et seal, kus koolisüsteem töötab hästi ja õpetaja tööd hinnatakse – vaadakem kas või Soomet –, oodatakse ka õpetajalt väga palju.
Selle mõtteviisi omaksvõttu ei saa enam edasi lükata. Kogemus näitab, et ümberkorraldused hariduses kannavad vilja 10–15 aastat pärast nende tegemist. Tegelik muutus algab siis, kui hakkame õpetama õpilasi, mitte õppekavu. Haridus ongi pikaajaline protsess, kaugelt pikem kui järgmise riigikogu koosseisu ametiaeg.
Mu daamid ja härrad, ma rääkisin haridusest, sest see on osa sellest, mis viib meid edasi. Vundament on ju olemas.
Meil tuleb täna siin ka tunnistada, et kogu me rahulolematuse kiuste oleme oma uuel iseseisvusajal tõesti midagi suurt ära teinud. Väga suurt. Oleme oma otsuste, elluviidud unistuste ja tööga, igaüks meist, Eestit hästi üles ehitanud.
Oleme tõestanud, et Eesti on hoolt ja armastust väärt. Võime praegu kindlalt öelda, et oleme õppinud, oleme seekord teinud teisiti. Tunnistagem ometi: teist korda oleme teinud paremini.
Meil on, mida vajadusel kaitsta, mida hoida ja kalliks pidada. See on meie tõde ja meie õigus. Just tõde ja tegelikkust peamegi rohkem austama, rohkem hindama. Tõde. Õigusriik ilma õiguseta on mõeldamatu, aga õigus ilma tõeta samuti.