Nobeli füüsikapreemia laureaat Vitali Ginzburg, kellega mul oli kord õnn vestelda, ütles igasuguse edvistamiseta, see-eest aga äärmise usutavusega: «Ma pidasin end alati keskpäraste võimetega inimeseks, töötasin laborandina, lugesin juhuslikult üht populaarteaduslikku raamatut füüsikast, see oli kirjutatud kaasakiskuvalt ja kuna mul mingeid erilisi lemmikuid ei olnud, otsustasin astuda Moskva ülikooli füüsikateaduskonda.»
Jelena Skulskaja: imelist talenti ei aja millegagi segi
Silmapaistvalt andekad inimesed suhtuvad peaaegu alati üsna ükskõikselt imesse, mis neis pulbitseb. Hiljutisel galakontserdil, mis oli pühendatud «Mister X‑ile» ehk Georg Otsale ja ühtaegu Eri Klasi 75. sünnipäevale, pakuti kuulajatele sõna otseses mõttes muinasjutulist, igati võluvat imet. Mängis orkester, laulis ooperidiiva, kepikesega vehkis dirigent, saalis istusid kauneis rõivais daamid ja härrad. Suurepärane muusikaõhtu. Kuid etenduse keskel kutsuti lavale Eri Klas, kes läks sinna väsinult, justkui vastu tahtmist, peaaegu löntsides. Astus pulti ja – äkitselt, nagu see on võimalik ainult multifilmis või Wolandi ballil «Meistris ja Margaritas» –, muutus täielikult. Väike nips sõrmedega ja orkester hakkas sootuks teisiti mängima, lauljanna sootuks teisiti laulma, publikki elavnes, kõik tundsid, et toimub midagi suurt, joovastavat ja harmoonilist, kõik kikitasid kõrvu. Puldis seisis piltilus nooruk, publikust ja orkestrist oli saanud tema haarem, kellega ta võis käituda just oma äranägemist mööda. Nii võtab talent elu enda kontrolli alla!
Sugugi vähem ei hämmastanud, et Eri Klas ei kõnelenud oma osast maailma muusikakultuuris, vaid sellest, mida ta võlgneb Georg Otsale. Eri Klas juhtis Mister X‑i fondi, mille eesmärk on püstitada lauljale mälestusmärk Tallinnasse, Helsingisse või Peterburi. Need on kolm tähtsamat linna Georg Otsa elus. Muide, mälestusmärgi võiks talle püstitada ka Moskvasse. Eesti saatkond asub Moskvas Aserbaidžaani saatkonna kõrval. Viimase juurde on aga püstitatud mälestusmärk kuulsale lauljale Muslim Magomajevile. Georg Ots andis Eesti kuulsusse kahtlemata vähemalt sama suure panuse nagu Magomajev Aserbaidžaani omasse.
Möödunud aastal võttis noor ühiskonnategelane Meelis Kubits ette korraldada Eesti ja Odessa päevad Jerevanis. Neid nimetatigi nii: «Kõik sõidavad Jerevani». Ma ei suuda üldse ette kujutada, kuidas on võimalik üürida mitu lennukit, panna neisse orkestrid ja teatritrupid, kirjanikud ja kunstnikud, et korraldada võimas piduüritus, mida seniajani meenutavad kõik osalised. Ja mitte ainult Odessast ja Tallinnast, vaid ka Moskvast ja Peterburist.
Nüüd on ta ette võtnud uue Georg Otsa mälestusmärgi. Meelis Kubits – Saare poiss, nagu ta end mõnikord nimetab – on kogu planeedi Maa ja selle ümbruse patrioot. Tal ei ole vahet, kuhu püstitada oma kumiiri mälestusmärk, peaasi et see saab püstitatud.
Arne Mikk, üks «Mister X‑i» projekti tulihingelisemaid poolehoidjaid, ütleb, et tõelisele kunstnikule ei ole hirmus mitte surm ise, vaid unustusse langemine. Sõnaga, selle muusika, selle kunsti surm, millele ta pühendas kogu oma elu. Inimkonna mälu aga ei püsi iseenesest, ei hõlju õhus puutumatu pilvena, vaid on kõigi nende inimeste hiiglaslike pingutuste tulemus, kes mingil põhjusel peavad oma kohuseks hoolt kanda selle eest, et kultuuriajaloos ei oleks lünki.
Kunagi ütles üks kadestaja ühe mu sõbra kohta, kes oli tuntud headuse ja vastutulelikkuse poolest: «Ah, tal on lihtsalt kasulik hea olla! Häid ju armastavad kõik!» Kuidas küll minagi tahaks elada maailmas, kus oleks kasulik olla hea, kus inimesed oleksid head kõige madalamatest ja omakasupüüdlikumatest tungidest aetuna! See maailm oleks tuhat korda parem maailmast, milles on hoopis kasulik olla kuri, nartsissistlik ja äärmiselt rahul oma kaheldavate saavutustega.
Ma armastan inimesi, kes elavad millegi pärast, mis elab kauem kui nad ise. Meid ei ela üle ju ainult lapsed ja lapselapsed, meid elavad üle mälestusmärgid ja maalid, kujurite ja arhitektide looming, meid elavad üle raamatud, mis võib-olla lebavad praegu riiulil ja ootavad, millal jõuab kätte nende kord ...
Kaasaegsed on meenutanud, kui iseteadlikud tundusid paljudele Ossip Mandelštami luuletused, milles ta ennustas endale surmajärgset kuulsust ja omanimelist tänavat. Eesootavas kuulsuses ta ei eksinud.
Dovlatovi «Kaitsealas» naerdakse majamuuseumite üle, kus peaaegu kunagi ei ole ehtsaid mälestatavate esemeid. Elu ajal kiusatakse kunstnikke ju taga, aga kui neid siis järsku tähele pannakse, selgub, et nende asjad on ammugi hävinud. «Kaitseala» eneseirooniastki kumab läbi seesama Mandelštami veendumus tulevases kirjanduslikus tunnustuses. Seda lakkamatus eneses kahtlemises. Need tunded, mõistagi, pole sugugi vastandlikud.
Mis puudutab muuseumit ja ehtsaid asju, siis see on saanud teoks kõige iroonilisemal moel. Puškini mägedes avatud majamuuseumis, kus Dovlatov töötas seitsmekümnendate lõpul, on suudetud kõigile imetlemiseks välja panna kätepesukauss, mida kasutas «Kaitseala» autor. Muuseumi ülejäänud eksponaatidest kõneldakse trükistes üsna möödaminnes ja riivamisi. Ikkagi au ja kuulsus neile, kes ostsid selle maja ära, tegid korda ja hoidsid alles, sest see oli juba kokku varisemas. Õigupoolest ongi majake ise peamine eksponaat, sest see on säilinud just niisugusena nagu Dovlatovi ajal.
Ja veel üks tähtis uudis: on langetatud otsus nimetada üks New Yorgi tänav Sergei Dovlatovi nimega. Kui ma ei eksi, on see esimene tänav New Yorgis, millele antakse Vene kirjaniku nimi. Igatahes on Vene kirjamehed ärevuses, et seal pole Solženitsõni ega Majakovski tänavat – niisiis on tekkinud kadedus, tunne, mis Puškini meelest oli hea … Dovlatov on Ameerika paguluse sümbol, ta elas kaugel võõral maal, eemal oma lugejate elust, kelleni ta ometi jõudis kõigest hoolimata. Tal oli kuhjaga tagakiusajaid ja mahategijaid, aga kõik on ikkagi kaldunud tema kirjandusliku saatuse kasuks.
Ta elas lakkamatult süüd ja kahetsust tundes. Oma tekstide põhjal paistab ta inimesena, kes on vähemalt võrdväärne enda totrate ja õnnetute tegelastega. Ta armastas kolme linna: Leningradi, Tallinna ja New Yorki. See, kuidas ta kirjutas Tallinnast, ajakirjanike ja hädavareste linnast, lõputute kompromisside ja soovimatute heategijate linnast, on kahtlemata lisaks väiksele mälestustahvlile väärt ka tema nime kandvat tänavat ja mälestusmärki.
Kolm aastat järjest oleme Oliver Loode eestvedamisel korraldanud Tallinnas Dovlatovi päevi. Toonud lavale etendusi tema ja ta kaasaegsete teoste põhjal, kuulanud tema sõprade mälestusi. Korraldanud Dovlatovi väljasõidupäeva Jerevanis. Meie juurde on sõitnud kirjaniku lähimad sõbrad: Aleksandr Genis New Yorgist, Jevgeni Rein Moskvast, Andrei Arjev Peterburist.
Mõistagi korraldatakse niisuguseid festivale entusiasmist, enamik osalejaid on valmis töötama honorarita. Mingi raha on siiski vajalik. Seekord toetab festivali ainult Eesti Kultuurikapital, mis lubab meil korraldada vaid ühe Dovlatovi päeva. See on pühendatud Peterburi ja Tallinna kirjanduslikele ja muusikalistele sidemetele ning on alust loota, et üritusele sõidavad kohale Sergei Dovlatovi sõbrad, silmapaistvad kirjamehed, keda iseloomustab kordumatu stiil ja suhtumine ellu. Väga tahaks, et Dovlatovi nime kandev festival koondaks enda ümber kõike huvitavat ja uut ning suudaks ühendada linnu, keeli ja maid. Ja et aegade side ei katkeks.
Vene keelest tõlkinud Marek Laane