Tekkis lausa anekdoot inimesest, kes kaotas vene-eesti kollektiiviga töötades (see ei koosnenud ju ainult näitlejatest, siin oli ka Moskvast pärit kunstnik Nikolai Simonov, kostüümikunstnik Reet Aus, muusikaline kujundaja Aleksandr Žedeljov …) oma rahvuse. Lausa andersenlik lugu varjust ja selle kaotamisest.
Ma pean silmas (püüan olla sõnastuses väga ettevaatlik) seda, mil määral inimene tunnetab kuuluvust oma ja võõra rahvuse sekka, mis Ukraina sündmuste taustal võib muutuda kogu maailmas väga aktuaalseks probleemiks. Õieti ongi juba muutunud.
Kui ma valmistasin ette etendust «Pardakaart», kus kõlavad eesti luuletused ja nende tõlked vene keelde, tuli kakskeelsel näitlejannal Jekaterina Novosjoloval lugeda ette üks ja sama luuletus nii vene kui ka eesti keeles. Esimese proovi ajal luges Katja eesti keeles värsiread ette rahulikul, mõtlikul toonil, aga vene keeles sõna otseses mõttes kriiskas, vehkis kätega ja liikus laval ringi.
Miks ometi niisugune laadivahetus?
«Noh,» sõnas Katja, «eesti naine hoiab ju kõik endasse, ei hakka kunagi hüsteeritsema!»
Siis võis näha eesti näitlejate reaktsiooni: nad heitsid üksteise poole pilgu, noogutasid peaga, kordasid Katja sõnu ja alles siis kerkis nende näole muie, nad puhkesid naerma ja aina lõkerdasid, suutmata peatuda.
Hiljuti käisin Uus 19 väikeses saalis vaatamas tantsuetendust «post kaart». Neli koreograafi – Olga Privis, Eike Ülevain, Jaak Sapas ja Siim Tõniste – olid etenduse aluseks võtnud enda arusaama Jarõna Ilo joonistustest. Rahvuseti osalesid etenduses venelanna, eestlased ja ukrainlanna. Ellu ärkasid vanad postkaardid, tuvipreili pärast võitlevad postituvid, konkurents, kirg, võitlus, liikumine. Etenduse eripära seisnes selles, et see seadis tantsijate ette lisaks tantsulistele ka tõsised näitlejaülesanded. Koketeeriv tuvi, kes flirdib saalis istuvate neidudega. Masendunud tuvi, kes põrnitseb süngelt enda ümber. Armastusest ülevoolav tuvipreili, kelle väljavalitud tükkideks rebivad – see kõik kokku oli temperamendilt ning tantsu ja akrobaatika ühenduselt harukordne Olga Privise, Jaak Sapase ja Siim Tõniste saavutus.