Niisiis, mida peaks Eesti ses olukorras tegema? Ma olen nõus Eesti valitsuse seni valitud rahuliku joone hoiakuga. Öeldakse, et sõja võidab see, kes jääb rahulikuks. Ja tõepoolest, otsest Eesti ründamise plaani Venemaal täna ilmselt ei ole. Eesti teeb täna üldises julgeolekukriisis nähtavalt ilmselt head tööd NATO ja USA sõjalise tähelepanu tõmbamisel ja meie «tugeva» julgeoleku suurendamisel. Õppused ja lisalennukid on selle tulemus. Ma kaldun arvama, et sellest on vähe. Niiakaua kui Venemaa haarab territooriume ja liigutab tanke, on kõik reageerivad sammud, mis äärmisel juhul tõstavad meie turvalisust lähemale tegelikele vajadustele, liialt reageerivad.
Pisut lihtsustatult öeldes on Eestil kaks võimalust. Kas leppida olukorraga, kus meie julgeolek on hädapäraselt kaitstud? See tähendab, et ründe korral tullakse meile väga suure tõenäosusega appi, nii et meie riigina edasikestmine on tagatud. Kuid ka jäämist pikaks ajaks riskiriigiks, riigiks, mille puhul ükski välisinvestor ega arglikum turist ei tee pikaajalisi plaane. See on olukord, kus me praegu oleme või kuhu me oleme sattumas. See on olukord, mis pikemas perspektiivis ei tähenda mitte soomestumist vaid krimmistumist. Ühel hetkel hakkab tunduma, et meie kaotamisega võib ka leppida, see on loogiline ja peaaegu loodusjõude poolt ette nähtud.
Soovitan tõsiselt mõelda teisele võimalusele. Teine võimalus on Eesti tsementeerimine riikide hulka, mis on maailma teadvuses küll keerulises julgeolekuolukorras, ent kindlasti kaitstud. Selleks on vaja saavutada meie kaitstuse muutmine käibetõeks. On vaja plaani, mille täitmisel Eesti kaitsmine liitlaste poolt muutub samasuguseks elementaareelduseks nagu Iisraeli puhul. (Ehk peaks ütlema, nagu Isareli puhul oli). Iisraeli julgeolekuolukord on aastakümneid olnud hullem kui Ida-Euroopal. Ometi on usk Iisraeli kaitstusse nii juurdunud, et majanduslikus mõttes toimib ta nagu arenenud ja turvalise investeerimiskliimaga lääneriik. Viimase 20 aasta jooksul on Iisrael pidanud mitu sõda ja tema SKP on kasvanud ligi 5 korda. Israeli majandus on täna umbes sama suur kui Soome majandus. Me oleme harjunud võtma arengumudelina eeskujuks Soomet, ent me unustame, et oleme julgeolekupoliitiliselt ajaloolistel põhjustel Soomega võrreldes hoopis teistsuguses olukorras. Soome on ajanud neutraalset ja pragmaatilist välis- ja majanduspoliitikat ja ehitanud oma võimete piiril tugeva sõjalise kaitsevõime. Eesti on valinud sõjalise liitlassuhte ja teinud suuri pingutusi iseseisva kaitsevõime ehitamisele, ent pole sellega veel kaugeltki valmis. Täna, kus NATO on suhteliselt nõrk ja pea kõik Euroopa riigid on viimased 20 aastat oma kaitsekulutusi vähendanud, kus Euroopa avalik arvamus hakkab paigutama Eestit riikide hulka, kes võivad olla ohus, on vaja rohkem kui kinnitusi, et Eestit kaitstakse. On vaja reaalseid samme, mis tõestavad nii Venemaale kui Läänele, et Eesti ründamine tähendab vastu müüri jooksmist.