Valge mees, kes saabus Aafrika mandrile suuresti alles 18. sajandil, suutis aga kõik varasema suhteliselt lühikese ajaga pea peale keerata. Tulles küll ristimärgiga ja lubadusega paremale elule, olid tema tagamõtted ühesed – võtta, mis võtta annab. Ja võtta siin ju oli ning on tänini. Musta Mandri alt saab suhteliselt kerge vaevaga kätte peaaegu kogu Mendelejevi tabeli ja eriti magusad energiavarud nafta ja gaasi näol pealekauba.
Viimased on muidugi kaasaja teema, aga ettevalmistus sai tehtud eelmistel sajanditel. Selleks et neid rikkusi paremini ekspluateerida, oli mõistlik lüüa segi olemasolev kord ning ajada omavahel tülli kõik, kes varem enam-vähem rahulikult koos eksisteerisid. Nõnda ei ole tänapäeva Aafrika poliitilisel kaardil jälgegi kunagistest riikidest, vaid asemele on tekkinud suvaliste piiridega eurooplaste koloniaalhuvidest ja kokkulepetest lähtuvalt valminud geograafilised moodustised: kaks Kongot, Nigeeria, Angola, Namiibia, Botswana, Sambia, Malawi, Gabon, Kesk-Aafrika Vabariik, Rwanda jne.
Loomulikult ei respekteeri sellised struktuuriüksused etniliste koosluste algseid alasid, seega ka mitte keelelisi, religioosseid ega ajaloolisi iseärasusi. Näitena võiks tuua fulanid, kes elavad nii Kamerunis, Elevandiluurannikul, Nigeerias, Guineas, Senegalis kui Malis ja kes enam ei tea, kuhu nad päriselt kuuluma peaksid, seda enam, et üks osa riike on valdavalt islamistlikud (näiteks Mali) ja teised kristlikud (näiteks Kamerun).
Loomulikult on seesugused lõhutud struktuuriga kooslused altid kõikvõimalikele negatiivsetele tõukejõududele nagu korruptsioon, etniline sallimatus, religioosne tagakiusamine. Iseküsimus on muidugi see, kuivõrd see kõik tekib seestpoolt või on siin suur annus välismõjutusi. Paralleelina võiks isegi heita pilgu meie Maarjamaale: kas me suhtuksime oma idanaabrisse nii, nagu me suhtume täna, kui sealsed valitsejad ei oleks ajaloo jooksul meie territooriumi ja rahvaga üht-teist korda saatnud?