Jääb mulje, nagu hakkaks sellele kollektiivsele portreele kohe tekkima praod, värvikihid hakkaksid rabedalt maha kooruma, nagu need on koorunud Vana-Kreeka skulptuuridelt, paljastades järeltulevatele põlvedele igaveseks püsima jääva marmori.
Just igavesest marmorist ma mõtlengi. Inimesest jäävad maha arhitektuur, skulptuurid, maalid, muusika, raamatud. Heli, valguse ja varjude, rütmiliselt korrastatud sõnade kaunidus. Kas on vaja kõnelda kaunilt? Kas on vaja tundide kaupa ainiti seista, ütleme, Francisco de Zurbaráni maali ees, millel püha Agata kannab kandikul piinajate poolt ära lõigatud (täiesti veatus silikoonivormis) rindu, ja mõelda, et tõepoolest, kunst ei vanane kunagi? Kas on vaja hoida ja säilitada oma raamatukogu lootuses, et sellest võib olla kasu lapselastele ja nende lastele?
Catherine Deneuve’i imetabaselt tundeline nägu, tema rännakute hingerõõmustav tulemus: hüüde «Elu läheb edasi!» kannab Prantsuse maapiirkondadesse kõlavalt edasi juba tema tegelaskuju lapselaps; ilus mees, kes embab teda voodis, on loomuliku, kosmeetikata ilu pooldaja; tema suitsetav ja napsitav ema, kelle kohta Deneuve’i rahumeelne väljavalitu sõnab: «Lõppude lõpuks on keldris ju ka pisut rotimürki»…
Kõik see kokku on «kuldne uni», tegelikult on aga tabamatu ka Deneuve, kes, nagu hästi teada, elab üksi. Kuid miks ei võiks vaataja unistada, pisarad silmis, «kolmandast noorusest», nagu filmis taktitundeliselt nimetatakse kuuekümnenda eluaasta läve ületanud naisterahvaid.
Akna taga valendab lumi, kodus on soe ja mõnus, haarad riiulilt mõne sadadest lemmikraamatutest ja loed seda, loed just sellest kohast, mis kõige enam meeldib. Või oleks parem enne kui hilja anda väljasirutuva käe pihta laks?!