Juhiksin tähelepanu ühele olulisele muutusele, mis maailmas on vahepeal juhtunud. Kui sadakond aastat tagasi oli esiisade vaimuvara kogumisel pigem ajalooline väärtus, siis nüüdseks on sellest saanud maagiline varaait tuleviku mõtteviisidele, mudelitele ja ideedele. Perifeeriast on ühtäkki saanud midagi eksistentsiaalset, eesti kultuurist kadunud maailmade pelgupaik, Hurda kogudest vägev paradigma. See murrang on asetanud eesti kultuuri täiesti uude valgusesse, mida pole ehk veel täiel määral märgatud. Eestist on korraga saanud üks inspireerivamaid paiku Maal.
Me elame ikka veel suuresti 19. sajandi kultuurinormide järgi, mis väärtustasid esmajoones autorikultuuri. Hõimukultuur on ikka võõrastütrena selle sabas lohisenud. Nüüd on maailma kultuurilugu tundmatuseni muutunud.
Võimalik, et selle tuuma ja perifeeria kummalise pöördumise tõttu on eesti kultuuril esimesest korda võimalus astuda dialoogi maailma iidsete kultuuritraditsioonidega. Seda lubab eesti maagiline kolmainus: põlisloodus, põliskultuur ja põliskeel. See markeerib meie eksistentsi põlisrahvana.
Võtame lühidalt kokku, kes on eesti kultuuri vaatevinklist praegu meie kõige kallim varandus. Need on mitu põlve ühes paigas elanud inimesed, kelle hingepõhjast võib veel leida arhailisi uskumusi. Paigamälu ja animismi nõiduslik sulam. Need kaks on kõige vanemad osad meie kultuurist, teisiti öeldes – see ongi põliskultuur. Seda maagilist kooslust ei saa enam kinni püüda, kogudes vanavara või rahvaluulet.
Puust kujukesi ja iidseid müüte meie vanaemad-vanaisad enam ei vesta. Ainus sild vana kultuuri juurde viib läbi kummaliste vilksatuste, nagu ülaltoodud näites puu vastu sooritatud kuriteost. Perifeeria püüdmiseks ei sobi tavapärane kultuurikäsitlus. Samas näib just see hämar perifeeria olevat kõige unikaalsem osa meie kultuurist, tegelikult tükike vägevast maailmakultuurist, mille kaotusest hakkame tõenäoliselt aru saama alles siis, kui seda enam pole.
Hurda manifest võiks tänapäeval koosneda ühestainsast lausest: rahva hulgas on levimas ennenägematu kavatsus digitaliseerida oma pensionärid! Meie ees seisab tegelikult järgmine ülesanne: kuidas ühendada Eestis asuv digitaalne ressurss põliskultuuriga? Kuidas ühendada kultuuri kõige vanem kihistus kõige uuemaga, kuidas sokutada šamaani pihku nutitelefon? Inimene, kes selle mõistatuse lahendab, läheb ajalukku.
Aega selle ülesande lahendamiseks hakkab nappima: vahest kõige rohkem kümmekond aastat on see maagiline avaus veel läbitav, siis värav sulgub.