Vaatajate-lugejate kaastundele ja empaatiale panustavate tüüpkujude loomine ning seejärel nende igakülgne ekspluateerimine oli üks nõukogude propaganda levinumaid võtteid. Eesti puhul oli üks eredaid näiteid Poljakovi-nimelise arsti mütoloogilise kuju konstrueerimine. 1924. aastal ajakirjas Smehhatš (Naerutaja) ilmunud karikatuurile, mis kujutab Eesti võimude poolt mahalastud arsti, oli pandud pealkiri «Eesti kirurgia» ning sellele oli lisatud seletav ja kujutatud sündmuse tõesust rõhutav lause: «Eestis on maha lastud doktor Poljakov, kes osutas meditsiinilist abi ülestõusnutele (Ajalehtedest).» Pildi allkirjaks on kalambuuritsev tekst: «Üks timukatest: Operatsioon möödus edukalt: ta suri.»
Karikatuur on lakooniline; sellel on neljaliikmeline karistussalk, kaks hauakaevajat ja ilmselt repliigi autorist otsene mõrtsukas. Esiplaanil on selle pildi semiootiliselt kõige kõnekam märk – sakraalne, punase ristiga valge arstikott. Nii pole pildil ohvrina kujutatud mitte võimu vastu väljaastunud relvastatud riigipöörajat, vaid lihtsalt oma inimlikku kohust täitvat arsti. Seega on Eesti võimud astunud süütut arsti hukates üle eetilise piiri, mis peaks asetama nad väljapoole tsiviliseeritud maailma. Poljakovi tapmist ei mõistetud hukka üksnes karikatuurižanri võimalusi kasutades. Hukkamõistvaid kirju, millele olid oma allkirja andnud arstide ühingute liikmed, meditsiiniõppeasutuse juhid ning mitmed nimekad akadeemikud, avaldasid kõik üleliidulised ajalehed. Tegelikult aga, jättes kõik detailid kõrvale, oli päris Poljakov surma saanud juba aastaid tagasi ning suureks puhutud lool polnud tegelikkusega mingit seost.
1924. aasta detsembrimässule järgnenud massiivse Eesti-vastase kampaaniaga tahtis nõukogude propaganda lisaks Eesti riigi igakülgsele halvustamisele maalida maailmast mustvalge pildi, kus «mustade» jõudude ehk Eesti kapitalistidest võimukandjate selja taga on maailma imperialism ja «valgeid» ehk Eesti proletariaati on toetamas Nõukogude Liit. Seega läks 1924. aastal käiku sama stsenaarium, mida hiljem, 1939. aastal, korrati kallaletungide ajal Poolale ja Soomele ning mille jooni võib näha veelgi hilisemal ajal.
Kui nõukogude võim oli selle hetke välisvaenlase määratlenud, avati tema pihta tuli kõikvõimalikest propagandarelvadest. Sellist massiivset rünnakut, mille puhul oli karikatuuril mängida küllaltki oluline roll, pidid sõdadevahelisel ajal korduvalt taluma kõik Balti riigid. Tulemusena õnnestus nõukogude propagandal kujundada paljude nõukogude inimeste teadvuses arusaam, et Eesti, Läti ja Leedu on vaenulikud riigid. Ning selle omal ajal Nõukogude Liidus loodud kuvandi jälgi võib siin ja seal kohata tänase päevani ...
David Vseviov on üks raamatu «Vaenlase kuju: Eesti kuvand nõukogude karikatuuris 1920.–1940. aastatel» autoritest.