ail Balticu raudtee ehitamine on muutunud käegakatsutavaks võimaluseks. Eemaltvaatajale paistab kogu kolossaalne investeering olevat suunatud sellele, kuidas tallinlased kiiresti Riiga ja tagasi saaksid. Kohalikele inimestele aga tundub, et üle Harju-, Rapla-, Viljandi- ja Pärnumaa külade ja põldude minev raudtee kellelegi midagi muud peale müra ja mure ei annaks.
Mõistan suurt plaani sellisena, et saaksime rongiga kiiresti Tallinnast Riiga, Vilniusesse ja Varssavisse. Aga enne kui meeletu raha liipritesse ja rööbastesse valatakse, tasuks veel kord rahulikult mõningad asjad läbi mõelda.
Rail Baltic peab olema nii kiire, et suudaks võistelda lennuliiklusega. Lennuliikluse puhul arvestatakse aja sisse sõit kesklinnast lennuväljale, lennule registreerumine, turvakontroll, pardaleminek ja lennuaeg ning saabumisel sihtkohta kõik see uuesti. Seega peab rong olema tõesti käbe. Tallinnast otse, läbi Mõisaküla või Pärnu, on tee 300 kilomeetrit pikk, läbi Tartu aga ligi sada kilomeetrit pikem.
Kui aga vaadata Balti riikide ja Euroopa kaarti, jääb rong Tallinna ja Varssavi vahel liikumisel ikka aeglasemaks kui lennuk, võta siis arvesse kogu ajakulu või mitte. Eeskätt suudaks rong oluliselt ühendusi parandada Balti riikide suurte keskuste vahel. Inimesed sõidaksid uue rongiga Tallinnast Riiga, Riiast Vilniusesse, Vilniusest Varssavisse, aga mitte oluliselt pikemaid lõike. Vähemalt mitte massiliselt. Ja see tekitab rea küsimusi.
Tartu maailmaga ühendamise võtmed ei peitu Tallinnas (ja ma ei hakka isegi meenutama abitust Tallinna-Tartu lennuühenduse korraldamisel). Võti on Tartu ja Riia ühenduses, sest kes reisib tihti Riia aerodroomi kaudu, see teab, et lõunaeestlaste liiklus on Riias juba praegu märkimisväärne.