Sellest vaatenurgast on õige, et kui Ukraina oleks sõlminud Vilniuses idapartnerlusleppe, oleks see tekitanud läänele tõsist peavalu. Ukraina juhtkond on süstemaatiliselt keeldunud ellu viimast
IMFi mõistlikke ettepanekuid, näiteks reformida riigisisest gaasihinnamehhanismi, ning sel talvel
ootab riiki ees tohutu rahaline puudujääk. Aga (väheusutaval juhul, kui Kiievi režiim oleks olnud tõeliselt pühendunud Euroopasse pääsemisele) see oleks olnud lahendatav probleem.
Esiteks oleks Ukraina valuuta tugevnenud ning laenukulud vähenenud. Kiievi kindla seisukohavõtu puhul oleks võinud ka Venemaa (nagu näitab minevik) lasta sanktsioonidel unustusse vajuda: lõpuks vajab Venemaa oma gaasile turgu ja tööstusettevõtetele varustajaid.
Ning viimaks puudus idapartnerlusest arusaam, et meeldigu see Euroopale või mitte, on käimas geopoliitiline võitlus Kremliga. Isegi otse Vilniuse tippkohtumise eelõhtul tegutsesid mõned Euroopa juhid ja tippametnikud väärseisukohast lähtudes, et kui nad vaid suudavad teha idapartnerluse olemuse selgeks Venemaa juhtidele, läheb kõik hästi.
Kreml aga ei soovi tulemust, millest võidaksid kõik. Kreml
eelistab tulemust, mille puhul üks võidab ja teine kaotab. Kindlustundeks vajab Venemaa geopoliitilist tagamaad riikidest, mis on majanduslikult nõrgad ja poliitiliselt järeleandlikud. Idapartnerlus muudaks Venemaaga piirnevad alad majanduslikult tugevaks ja poliitiliselt kindlaks. Seepärast ei ole see vastuvõetav.
Tagantjärele võib öelda, et seda, kuidas Armeenia Euroopa-püüdlused langesid suvel Kremli jõhkra käteväänamise ohvriks, oleks tulnud võtta häirekellana, mitte anomaaliana. Kuid EL ei ole suvekuudel kunagi parimas vormis. Armeenia gambiidile jäeti vastus andmata. Selle asemel hinnati rängalt üle võimet mõjutada Ukrainat ja alahinnati sama tõsiselt Venemaa mõju Ukrainale.