Meie teadustegevuse institutsionaalne korraldamine põhineb liialt otsustel, raha eraldamisel projektidele, mis tehakse paljuski visioonide ja lubaduste valjuhäälsuse põhjal. Siia ritta mahub Eesti oma kloonvasikas Juuni, mis pidi varsti hakkama imepiima andma, kuid kahjuks suri ootamatult. Ja Eesti oma sputnik, mis hakkab varsti peaaegu valguskiirusest kiiremini kihutama, kui muidugi kosmoseprügiga pihta ei saa.
Eesti oma geenivaramu projekt, mis lubab varsti suurhüpet siinsete inimeste tervises, kui selleks riigieelarvest piisavalt raha antakse. Kõik see tuleb varsti, tuleb ainult varuda kannatust. Kõigi nende projektide ühisosa on aga tegelikult see, et promomist ja lubamist on palju, kuid tegudega asi märksa tagasihoidlikum. Kui kunagi kulude-tulude kokkulöömiseks läheb, siis võtab maad vaikus või juhitakse avalikkuse tähelepanu juba uutele fantastilistele projektidele ja reformidele
Tuleb kuidagi tuttav ette ja meenutab ühes teises riigis Kommunismi ehitamist, mida valmiskujul pidi nõukogude rahvas nägema 1980. aastaks. Mis oli ka üks suur mulliajamine, nagu pärastpoole selgus, sest kümme aastat pärast lubatud Kommunismi saabus hoopis bolševistliku riigikolossi kokkukukkumine. Tegelikult panid Eesti inimesed kohe pärast 1940. aasta juunipööret tähele, et töötegemine asendus miitingutega, koosolekutega, kus muudkui räägiti ja räägiti sellest, kui toredaks kõik varsti läheb. Kuigi reaalne elu hakkas kiiresti vastupidistest muutustest märku andma.
Punaimpeeriumi järglasriigis kestab sama stiil - küll rajatakse varsti Marsile baas, küll luuakse Moskva lähedale «vene oma räniorg», küll tehakse Ust-Lugasse kõik Balti riikide sadamad väljasuretav ülisadam, küll võetakse relvastusse robottankid jne jne. Erinevalt sellest praktikast ei pannud keegi tähele, millal tekkis ja arenes Kalifornias Silicon Valley või millal tulid igapäeva relvastusse droonid, millal tekkis internet. Need asjad said lihtsalt ühel hetkel valmis ja koos kasutamisega hakati neist ka laiemas ringis rääkima. Just sedapidi, enne tehti ja siis alles räägiti.
Eesti avaliku elu diskursus paikneb nõnda justkui kahevahel, sest kaldume liialt uskuma, et kui palju kaagutada, pole munemisega vaja üldse vaeva näha. Võib üsna kindlalt väita, et selline usk on pärit meist ida poolt ja ei sobi kuidagi ei vanade kommete ega läänelike baasväärtustega. Oleme ühel hetkel ära unustanud meie esivanemate poolt aegade jooksul talletatud talupojatarkuse, mis koos protestantliku tööeetikaga tõstavad esiplaanile oma tegemistesse tõsise ja vastutustundliku suhtumise. Ja mis ütleb ühtlasi krõbedat tõde tühikargajate ja katteta lubaduste andjate aadressil.