Ülemöödunud aasta alguses, nüüd juba kurikuulsaks saanud araabia kevadel, kukutati 30 aastat Egiptust vaaraona valitsenud Hosni Mubarak ja läinud aasta suvel pääsesid seal võimule uued poliitilised jõud – usulised radikaalid Moslemi Vennaskonna (al-Ikhwan al-Muslimun) näol. Millegipärast hakati mõnedes ringkondades nägema neid kui Egiptuse liberaliseerijaid, demokratiseerijaid ja inimõiguslasi. Paljud lootsid, et nüüd hakkavad puhuma uued tuuled ja rahva elu läheb paremaks, korruptsioon väheneb ja Egiptuse majanduslik olukord paraneb. Õige küll, uued tuuled hakkasid tõepoolest puhuma, aga need olid hoopis islamistlikud tuuled.
Seesugused lootused ja meeleavaldused tundusid mulle juba 2011. aasta alguses, kui Mubarak kukutati, absurdsena. Islamistid, olgu nad Moslemi Vennaskond või kes iganes, ei taha üldiselt ühtegi enda valitsetavat riiki demokratiseerida. Neid ei huvita majanduslike ja sotsiaalsetele probleemide lahendamine, vaid islami propageerimine, Islami Vabariigi ehk jumalariigi ehitamine.
«Islam oli Vendade jaoks terviklik ja totaalne süsteem ning seal polnud vaja otsida euroopalike väärtuste baasi sotsiaalse korra jaoks. Kõik oli selgeks tehtud koraanis, mille universaalseid moraalseid põhimõtteid Vennad kuulutasid,» kirjutab Gilles Kepel oma raamatus «Jihad. The Trail of Political Islam».
Moslemi Vennaskonnast kirjutas hoiatavalt ja väga tabavalt veel minu kolleeg Peeter Espak artiklis «Moslemi Vennaskond – hunt lambanahas» (PM 10.02.2011). Skepsis Moslemi Vennaskonna «demokraatlike vaadete ja soovide» suhtes peaks tekkima igal adekvaatselt mõtleval inimesel.
Tasuks ehk vaadata Moslemi Vennaskonna minevikku – milline on olnud selle rühmituse ajalugu, ideoloogia põhiprintsiibid ning millega nad on tegelenud alates asutamisest 1928. aastal Hassan al-Banna poolt. 1936. aastal ütles Hassan al-Banna (1906–1949): «Allah on meie ideaal. Prohvet on meie juht. Koraan on meie konstitutsioon, võitlus on meie teekond, märterlus on see, mida me ihkame.» See oli tema poliitiline kreedo.